Erik Brindts Hjemmeside          Til forside

Forårsferie ved Mosel 2017

Vi havde booket 5 overnatninger på hotel Fritz i den lille by Valwig, der ligger ved den 545 km. lange Mosel et par km. syd for Cochem.
Cochem er en af de større byer ved Mosel med ca. 5000 indbyggere og kendt for den store restaurerede borg "Reichsburg".
Vejrudsigterne varslede ikke et vejr, der kunne måle sig med vores besøg på samme tid i 2015, hvor vi ikke havde under 20 graders varme, men vi havde alligevel fint solskinsvejr alle dage og temperaturer omkring 10-12 grader.
Vi kørte hjemmefra 2. påskedag den 17. april kl. 06.15. Vi ankom til Cochem kl. 18.15 efter nøjagtig 1000 km. kørsel. Trafikken var generet af usædvanlig meget vejarbejde på ruten via A1 og sikkert også hjemrejse efter påsken. Vi tog en anden rute hjem via A7/A5.

Hotel Fritz ligger lige ned til Mosel adskilt af vej og et grønt areal. Hotellet drives som familieejet hotel af 2 yngre brødre. Restauranten "Fisch-Fritz" bød på udmærket mad under vores ophold. Vi havde morgenmad og aftensmad inkluderet i opholdet.

Værelserne er enkle, men der er hvad man skal bruge. TV, en seng, lille bord og et par stole. Internet var gratis og virkede upåklageligt. Andre værelser på hotellet var blevet renoveret, men vores nr. 25 var ikke (endnu?).

Badeværelset var dog renoveret og ret flot. Vi har lige fået vores første aftensmad og henter nu bagagen. Mosel ligger nede bag fodboldmålet.
Næste morgen kørte vi til Beilstein. Sidst vi var her, besøgte vi... ...ikke borgen "Metternich", der troner oppe over byen.
Det ville vi råde bod på denne gang. Der er ganske gode adgangsforhold til fods. Indgangen til borgen foregår ved denne lille kiosk og koster 2,50 euro.
Dorte står ved porten til borgen.
Der er en fantastisk udsigt over Mosel og Beilstein.
Det meste af borgen er ruiner. Borgen er bygget omkring år 1120 og ødelagt af franskmændene i 1689 og ikke genopbygget.
Erik med Mosel i baggrunden.
Selvom det meste er ruin, er der faktisk både en indendørs og... ... en udendørs restaurant indrettet i en del af borgen.

siden om besøget i 2015, beskrev jeg en del om højvandet i 1993 ved Mosel. I Beilstein så jeg denne bygning, hvor der var afsat mærker for højvandet de forskellige år. Mærket for 1993 ses som den øverste markering. Svært at forstå, at vandet kan stige så meget, at husets højt placerede indgangsdør næsten stod under vand.
Vi fortsatte langs Mosel til byen Neef, hvor vi kørte op i bjerget og gik til fods hen til et udsigtspunkt. Flot udsigt over Mosel og byen Neef. Bemærk også slusen midt i billedet.
Velfortjent hvil.
Længere ude på denne "halvø" ses "Petersbergkapelle" og helt ude bag bjerget "Klosterruin Stube". Vi valgte dog dem fra og nøjedes med at betragte udsigten og vejen herop, der går gennem vinmarkerne på siden af bjerget.
Et kig ned mod Mosel gennem vinrankerne. Det er en campingplads, der ligger langs floden
Vi fortsatte videre til "Marienburg", der ligger overfor byen Pünderich. Vi går langs en vinmark, der strækker sig helt ned til Mosel.
Sirligt opbundne vinstokke på tusindvis af pæle så langt øjet rækker. Marienburg har været et kloster og valfartskirke, men kom ca. 1800 i privatbesiddelse.
Fantastisk udsigt!. Vi kørte tilbage til Cochem og aflagde "Reichsburg" et kort besøg.
En fantastisk flot bygning, der troner højt over Cochem

Selvfølgelig er hver en m2 udnyttet og tilplantet med vinstokke.
  Portudgangen fra borgen.
Vi vil komme tilbage en anden dag for at få en rundvisning inde på selve borgen. Vejen til borgen er ganske stejl og får sveden frem.
Rådhuset i Cochem er fra 1700 tallet. Byporten.                                                                  Arkivfoto.
Onsdag gik turen til Mörsdorf, hvor der for nylig er bygget... ...denne 360 meter lange hængebro. Den længste i Tyskland.
...svævende 100 meter over dalen. 85 cm. bred.
Den skulle kunne bære 500+ personer og er en del af en 6,4 km lang vandresti. På nuværende tidspunkt er der ikke mange mennesker, men efter billederne blev taget, vrimlede det med mennesker.
Selv med de få mennesker på broen gyngede den faktisk en del... ...så det var med at holde godt fast :-).
Et par billeder, der er taget under bygningen af broen.
Vi fortsatte til Tvillingebyerne Traben-Trarbach, hvor vi gik en tur... ... langs Mosel og betragtede på afstand borgruinen "Grevenburg" knejsende over Trarbach.
Den imponerende byport med Traben i baggrunden. Ved et tilfælde fandt vi en sti op til "Grevenburg" og besluttede at gå derop. Der er faktisk flere muligheder for at gå derop til fods.
Sidst vi var her i 2015 forsøgte vi at køre derop i bil, hvilket er muligt, men der gik lidt "tøsedreng" i det, fordi vejen var smal med en stigning på over 20%. Så vi bakkede væk igen. Stien er meget stejl, og går langs vinmarker. Turen kræver absolut "gode ben".
Udsigten bliver bedre og bedre. Sådan har ""Grevenburg" set ud. Bygget omkring 1350. Erobret i 1734 af franskmændene og ødelagt. (hva´er der med de franskmænd).

Der er ikke meget tilbage. Men der er faktisk en restaurant heroppe lige bag fotografen.

Udsigten fejler bestemt ikke noget.

Vi fandt en anden sti ned fra ruinen og har her kig til byporten.  Lige nedenfor borgen står dette tårn, hvor der også er en markering af forskellige vandhøjder af Mosels oversvømmelser.
(Metaltrappen har intet med "Grevenburg" at gøre.)          Arkivfoto.
En af de utallige "lastbåde" der konstant besejler Mosel. Meget ofte med 2 sammenkoblede både, så den totale længde er 2-300 m. Ufatteligt at man kan manøvrere dem på Mosels meget krogede forløb.
Vi fortsatte turen langs Mosel i retning mod Trier til Ûrzig, hvor byggeriet af den høje motorvejsbro stadig er i fuld gang. Man regner med, at den er klar i 2018. Jeg har skrevet mere om den i forbindelse med vores tur i 2015.
Konstruktionen ovenpå broen er ikke en blivende del af den. I forhold til 2015 er der nu kommet fag med vejbaner på broen.
Der mangler dog stadig en del før den kan køres på. Sådan kommer den til at se ud fra Machern Kloster, som vi besøgte.
Det ligger overfor Zeltingen. Klosteret er opført omkring 1238 og stod i 200 år frem til 1969 overladt til sig selv indtil en vinbonde...  ... overtog og renoverede det. Indeholder i dag bl. a. restaurant, bryggeri, vinhus, destilleri, museum o.m.a.
En af de ialt 14 sluser langs Mosel. Denne ligger ved Zeltingen.
Vi fortsatte til tvillingebyerne Bernkastel-Kues og gik en tur... ...i den hyggelige Bernkastel, der er den mindste men absolut også den hyggeligste.
Flot dekoreret hus. Flotte gamle bindingsværkshuse...

...overalt i byen Torvet midt i byen.
Et af byens mange små spidshuse Et kig over mod Kues med St. Nikolaus Hospital stiftet i 1447 som hjem for 33 ældre. Vi besøgte det i 2015 men ikke i år.
Vi lagde mærke til, at der mange steder langs Mosel var ynglende svaner i redepladser, som kommunen havde afspærret, så de kunne få fred og ro. Vi fortsatte via Reil, hvor vi boede i 2015, til Klosterkirken Springiersbach, der kan føres tilbage til 1102. Der bor 5 munke. Vi så ingen personer overhovedet, men det var også ret sent på dagen.
Torsdag kørte vi igen til Cochem. Vi ville igen besøge "Reichsburg" og denne gang få en rundvisning.
Denne kæmpe lastbåd kom forbi og den krævede altså 2 billeder... ...for at få det hele med.
Endnu en gang bestiger vi bjerget. Kanon ved borgens indgang rettet mod Mosel.
Borgen kan føres tilbage til år 1000. I 1689 blev den totalt ødelagt af franskmændene under ledelse af Solkongen Ludvig 14. (der var de igen franskmændene). I 1868 købte den rige berlinerkøbmand Louis Ravené resterne, og han lod borgen genopføre efter de gamle tegninger. Han nåede kun at benytte det i 3 år som sommerresidens inden han døde i 1879.
Vores rundtur starter her...

... ved gitterporten ind til slottet, som kun kan besøges i forbindelse med rundvisning.
  Spisesalen
  Det Gotiske rum "Kemate", som var det varmeste rum i gamle slotte og beregnet til damerne. Virkelig flot pejs med kakler.
I Det Romanske rum ved side af står denne flotte kakkelovn.
De grønne kakler er billeder af israelske konger. I dette rum er der en hemmelig dør, der fører op til soverummet og 12 m. ned til en mur, som man ikke ved, hvad der er bag.
Fin udsigt fra "Overgangsrummet", som fører til det det store tårn "Bergfried"
I samme rum hænger denne havfrue, som ifølge legenden skulle kunne holde djævlen fra huset. Guiden fortalte, at man kunne holde hende på maven og ønske. Det virkede dog ikke :-) Spiraltrappen i tårnet som "går den forkerte vej rundt" mod højre. Årsagen er, at borgherren nemmere skulle kunne bruge sit sværd mod fjender, der altid ville komme nedefra.
Jagtrummet med forskellige trofæer på væggene. Bemærk tinkrusene på bordet fra det 17. århundrede, hvor borgherren drak 5 l. vin, nonnerne 3 l. vin og ridderne 1 l. vin om dagen.                   Arkivfoto. Så er vi nået til Riddersalen som er det største rum på borgen

Det flotte loft med motiver udført i gips. Louis Ravenés skrivebord og en buste af ham i baggrunden.
En hyggelig lille krog. Dorte har taget opstilling i våbenrummet godt beskyttet af 3 riddere i rustning. Hele våbensamlingen er kopier idet de oprindelige blev solgt under 2. verdenskrig.

Fra terrassen er der flot udsigt Mosel den ene vej mod Sehl... ...og den anden vej mod Cochem.

Kig mod Cochem.  Vi er nu kommet udenfor på borgpladsen og kigger op mod de lokaler vi netop har gået igennem.
  Denne brønd er 50 m dyb, og der er lys så man kan se hele vejen ned.
Rundvisningen er slut og vi er tilbage ved udgangspunktet efter en spændene rundvisning af en guide, der formåede at tale tysk så langsomt og forståeligt, at det var nemt at følge med. Et sidste kig ned over vinmarkerne til Mosel og Cochem.
Vel nede i Cochem tager vi et hvil på den fantastisk flotte promenade. Her ligger turbådene til og "Moselprinzessin" er klar til at sejle turister på rundfart.
Så er skuden vendt og turen går op ad Mosel...  ...og her kommer den forbi Valwig.
Torsdag eftermiddag kørte vi til Burg Eltz, der ligger ved floden Eltzbach, der er en biflod til Mosel i nærheden af byen Moselkern. Der findes flere vandrestier forskellige steder, der fører til borgen, men man kan (må) ikke køre helt derop.
Der er et par kilometer at gå inden vi når porten til borgen. I bunden ses floden Eltzbach, som borgen er omgivet af på 3 sider.
Enorme høje murer. Borgen kan spores tilbage til det 900 århundrede. Den er udvidet flere gange gennem tiden... ... og ejes i dag af 3 familier, hvoraf de 2 har åbnet deres del for offentligheden.
Vi nøjedes dog med at kigge udvendigt... ...men det er også ret imponerende.
På hjemturen stoppede vi i Klotten, hvor vi for 2 år siden nød vores frokost her. Den lille færge lå klar, men vi så nu ingen, der benyttede den.

Der er nu ellers muligheder nok, når man tager færgen over
Der er fredag og sidste dag på miniferien. Vi har sat kursen mod... Nürburgring, hvor Mercedes´en efter nogle hidsige omgange ...
...med Dorte bag rattet lige er kørt i pit... Nej, der skulle være løb dagen efter, så det var lidt svært at finde ud af noget som helst. Det er et kæmpeområde.
Så vi nøjedes med at kiggede lidt på de lidt mere øvede, der... ...lod hestekræfterne få frit spil.
Eftermiddagen blev brugt i Cochem, hvor man fra broen har denne udsigt til Reichsburg... ...og den flotte promenade på denne side af broen.
Efter en god nattesøvn og et solidt morgenmåltid satte vi 8.20 kursen mod Gistrup, hvor vi først ankom ca. kl. 22.30 tiden efter godt 1100 km.
Undervejs havde der været lidt forsinkelser og en spærret afkørsel mod Kassel resulterende i landevejskørsel. Lidt selvvalgt landevejskørsel i forbindelse med at undgå Hamburg, hvor vi i radioen hørte om forsinkelser.

Vi tilbagelagde ialt 2.571 km på turen. Brugte 164 l. benzin, hvilket giver et forbrug på 15,63 km/l. Kørte i Mercedes C200 2016.

Næste gang vi kommer til Mosel, vil vi helt klart finde et hotel der ligger i eller meget tæt på en af de lidt større byer ligesom i år, hvor vi kunne være i Cochem i løbet af få minutter.