|
|
Vi har fået anvist vores værelse og henter bagagen. |
Foråret er længere fremme og de japanske kirsebærtræer
blomstrer |
|
|
Hotel Reiler Hof. Vi boede nederst i tårnværelset... |
...og havde fin udsigt til Mosel. |
|
|
Som overalt langs Mosel er alle skråninger fyldt med vinstokke. |
Sådan også lige overfor og iøvrigt også bag byen. |
|
|
Langs Mosel er der indrettet rigtig mange pladser til
autocampere - også i Reil. Altid med beliggenhed direkte ved
floden |
Vi så også en del af disse krydstogtskibe. |
|
|
De sejler med turister på Mosel og Rhinen og lægger til ved
byerne langs floderne i nogle timer hvor passagererne så går på
sightseeing og shopping. |
Der findes rigtig mange broer langs Mosel. Dette er broen ved
Reil. Bemærk de lange udhæng med et gult signal yderst og find
dem på billedet nedenunder fra 1993 |
|
|
Under broen i Reil var der denne målestok for højvande
forskellige år. Det er helt normalt, at vandet stiger i Mosel om
efteråret, men.. |
..det er svært at forestille sig, at vandet i 1993 nåede helt
herop, men i juledagene 1993 var det altså tilfældet og vistnok
rekord.
Vandstanden steg med over 11 meter. |
|
|
Dette er Moselstrasse i Reil fra 1993. Man må sige, at navnet
passer.
Den "normale" vandstand ligger vel 3-4 meter
under gadeniveau |
Fra Broen i Reil, hvorunder målepinden er placeret, får man et
godt indtryk af vandstanden. Landevejen langs Mosel er helt væk.
Kun vejene oppe i vinmarkerne ses. Bemærk igen udhængene fra
broen. |
|
|
Foto af vores hotel ved Moselstrasse fra højvande i 2010 |
Og fra 2011, hvor vandstanden steg mere end 8 meter. Bemærk
broen i baggrunden og se på billedet ovenover. Tankevækkende! |
|
|
Igen et billede fra 2010 af vores hotel under højvandet... |
...og som vi så det i 2015! |
|
|
Igen et krydstogtskib sejler forbi vores værelsesvindue. Der er
ikke så meget trafik på denne årstid og slet ikke sammenlignet
med trafikken på Rhinen. |
Et fragtskib ligeså. Disse skibe er oftest over 100 m lange og
10 meter brede og kan laste 22-3000 tons. Altid forsynet med en
bil eller to ovenpå styrehuset. |
|
|
Reil set fra modsatte bred. Vi kører mod strømmen i Mosel i
retning mod Trier. |
Første dag ville vi nemlig besøge tvillingebyerne Traben-Trarbach. Her ses
den flotte broport i Trarbach. |
|
|
TT er en af de større byer langs Mosel. |
Masser af turbåde, der sejler Mosel tyndt i sommermånederne. |
|
|
Heroppe over byporten ses ruinen "Grevenburg" bygget ca.
1350. |
Trarbach set fra Traben. |
|
|
Foran dette hotel stod denne gamle Ford. |
Måske ikke særlig speciel, og alligevel lidt... |
|
|
...for på køleren var monteret dette gamle FDM emblem. |
|
|
|
Vi forlod TT og fortsatte op ad Mosel mod tvillingebyerne
Bernkastel-Kues, hvor man er ved at bygge en 1,7 km lang og 158
m høj bro over Mosel ved byen Ürzig. |
Den skulle stå færdig i 2016, men er forsinket 2 år. Pris 3,4
mia. Der har været meget debat om broen og dens sikkerhed og
dens betydning for undergrund og vinmarkerne. |
|
|
Markedsplads med rådhus fra 1608 og huse med flotte bindingsværk |
De karakteristiske små "spidshuse" i Bernkastel bygget
i år 1583. |
|
|
Et fantastisk flot bygningsværk "Weinstube Spitzhäuschen" |
Her set fra siden. |
|
|
Et andet spidshus |
Et kig op mod ruinen af borgen "Landshut". |
|
|
Et kig langs Mosel... |
...og med et par skibe |
|
|
Bernkastel er den mindste af byerne |
Vi holder en lille pause på en bænk midt på broen over til Kues. |
|
|
I Kues besøgte vi disse store bygninger, hvor der bl.a. var St.
Nikolaus Hospital, Museum og et Vinotek. |
Her nød vi et glas dejlig kølig hvidvin i 23 gr. varme. Der kan
vælges mellem flere end 100 vine! |
|
|
Vi er tilbage i Reil og ser endnu en skib sejle forbi. Det er
tungt læsset og egentlig imponerende, at det overhovedet kan
flyde. |
Rælingen er jo nærmest lige i vandspejlet. |
|
|
Næste dag kørte vi med strømmen i Mosel den modsatte vej mod
Koblenz til byen Zell, der er kendt for sin vin "Schwarze Katz" |
Ved indkørslen til byen, står denne kat i en rundkørsel og
modtager gæsterne med et løftet vinglas. |
|
|
Stille flyder Mosel. |
|
|
|
Ved floden fandt vi på markedspladsen denne imponerende parasol
på vel ca. 10 m. Den må være enorm, når den er slået op. |
Zell er også et af de store vinområder, og enhver tænkelig plet
er beplantet med vinstokke. |
|
|
På bjergsiderne bag byen... |
...bag kirken |
|
|
Selv steder, hvor man synes, det er umuligt at færdes. |
Ingen skal være i tvivl om, hvilken vin der fremstilles her. |
|
|
Langs Mosel er der anlagt 14 sluser, hvor skibene nødvendigvis skal
igennem. Med en højdeforskel på 90 m. til udløbet i Rhinen... |
...er de nødvendige, men de skal også anlagt i et forsøg på at
begrænse de oversvømmelser, som man ofte oplever. |
|
|
Mosel udspringer i Frankrig, hvor også 200 km af de ialt 545 km
løber. Den har usædvanlig mange krumninger ofte på 180 gr. |
Overalt så vi disse gamle druepressemaskiner, som tiden nok er
løbet fra, så nu pynter de langs vejene. |
|
|
Vi fortsatte i retning mod udløbet i Koblenz til byen Cochem,
hvor.. |
..man mødes af dette imponerende slot "Reichsburg". |
|
|
Cochem er en hyggelig by med bl.a. denne byport i kirkens tårn. |
Smalle og stejle gader. |
|
|
Absolut ingen biler i gaderne. |
|
|
|
|
|
|
|
I alle byerne langs Mosel er der gjort meget ud af arealet ved
Mosel. Borde, bænke og flotte udsmykninger gør, at man har lyst
til at opholde sig der. |
Igen et indtryk af, hvor meget vinmarkerne fylder på bjergsiderne
langs Mosel. Måske lidt svært at se, men der er faktisk 2
traktorer og mindst 2 personer på arbejde blandt rækkerne. |
|
|
|
Lidt zoom gør det nemmere at se. |
|
|
Vi er ved at være hjemme i Reil igen og ankommer oppe fra
bjerget og via hårnålesving lander vi direkte nede i byen. |
Vi bemærkede disse skilte ved vinstokkene og antager, at det er
ejernes navne, der står skrevet f.eks " Johanna og Wolfgang
Bühring og "Dr. Wolfram Pfeiffer" |
|
|
Næste dag kører vi samme vej ud af byen og op over bjergene. |
Ved toppen er der anlagt en P-plads med god udsigt over Mosel... |
|
|
...og Reil forenden af de titusindvis vinranker... |
...helt fra toppen og ned til jernbanen, der ses i bunden. |
|
|
Vi var på vej til Manderscheid, hvor vi ville besøge "Niederburg"... |
... og "Oberburg", der adskilles af "Liesertal", og... |
|
|
...hvor menneskene i disse 2 borge lå i evigt krig med hinanden
gennem århundrede. |
Det har være en lille by med alle faciliteter, og man formoder,
der har boet 60-80 personer.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tårnet bygget i 1427 er 18 m. højt og har 3 bevarede etager. |
|
|
Sandsynligvis borgens køkken. |
Vindue mod "fjenden". |
|
|
Den store sal, hvor beboerne spiste, sov, opholdt sig, modtog
gæster, havde retssal og møderum. |
I et af lokalerne boede Borgforvalteren, der fik stillet bolig
til rådighed mod til gengæld at stå. til rådighed døgnet rundt. Han
var en slags vagt på borgen |
|
|
Indgangen til tårnet |
Kig mod "Oberburg". |
|
|
Trappen til tårnet. |
|
|
|
Kig fra tårnet over ruinerne. Det store rum med pælen i midten
er igen den store opholds sal. |
Fra tårnet er der god udsigt til "Oberburg" |
|
|
|
|
|
|
|
Turen gik videre til en af de 3 vulkansøer, der ligger i samme
område syd for byen Daun. "Schalkenmehrener Maar" er den
største. |
|
|
Derfra kørte vi til klostret "Himmerod", der er det ældste
cistercien-
serkloster i Tyskland grundlagt 1135. |
En kæmpestor kirkebygning med dette imponerende indgangsparti.
Udover kirken findes der cafe, bog- og kunsthandel, fiskebutik,
bagerbutik og museum. |
|
|
Stor og rummelig kirke. |
Med moderne kunst af Jesus på korset. |
|
|
Det er næstsidste dag i Reil. Et fragtskib læsset med containere
sejler forbi vores vindue. Der kan vel være 20-25 containere på
skibet = 20-25 lastbiler væk fra vejene. |
Formiddagen bruges til at vandre lidt rundt i Reil. Når man står
her, kan man godt forbavses over, at floden ved oversvømmelser
når op til vejen foran husene og endda højere. Faktisk
skræmmende. |
|
|
Kirken i Rail |
Endnu et krydstogt skib bevæger sig hen mod os. |
|
|
Forbi os med, ser det ud til, forholdsvis få passagerer... |
...og sejler videre op ad Mosel i Retning mod Trier. Vi
startede bilen og kørte den modsatte vej mod Cochem og videre
mod Koblenz. |
|
|
Vi gjorde ophold i en lille by Klotten og gik en tur i den
nærmest mennesketomme by. |
Ved bredden lå denne lille færge, for hvem sæsonen nok ikke var
på sit højeste endnu. |
|
|
Igen fantastiske flotte omgivelser ved bredden af Mosel. Lige
overfor havde vi købt vores frokost og sad på bænken og spiste
den |
Springvand med Mosel i baggrunden. Efter frokost kørte vi
hjemefter og forsøgte at krydse floden ved at passere alle de
broer, vi kunne. |
|
|
Vi gjorde holdt ved byen Beilstein. |
|
|
|
Bag byen ligger borgruinen "Metternich", selvfølgelig med... |
...utallige vinranker.
|
|
|
Inde i denne smalle byport til venstre var indgangen... |
...til dette lille hyggelige spisested. |
|
|
Bybilledet præges af stejle trapper. |
Den lange trappe op til Karmeliterklostret grundlagt 1687. |
|
|
Turen gik nu hjem mod Reil med endnu et stop i Zell, hvor Erik
nyder det gode vejr næsten med tæerne i Mosel. |
Vi er igen på hotellet i Reil, og ser endnu et af de store
fragtskibe sejle forbi. |
|
|
Vores værelse med seng inden for døren... |
...og opholdsrum i selve tårnet. |
Efter en god nattesøvn og et solidt
morgenmåltid satte vi ved halvnitiden kursen mod Gistrup,
hvor vi ankom ved 19 tiden efter ca. 1100 km.
Undervejs havde der været en del forsinkelser og også en total
spærret motorvej A1 med omkørsel via Oldenburg og tilbage på A1.
Vi tilbagelagde ialt 2.537 km på turen. Brugte 152 l. benzin,
hvilket giver et forbrug på 16,67 km/l. Kørte i Mazda 3 2,0
2014. |
|