Erik Brindts Hjemmeside          Til forside

US Cars

Forløb af indkøb af Chevrolet Bel Air 1957 i 2006. 

15.03. Bilen spottes på Ebay. Står i Sacremento, som ligger 5-600 km. fra Los Angeles.
Buddet ligger pt. på ca. xxx $.
Holder øje med bilen de næste dage. Højeste bud er nu steget med ca. 1.000 $.

17.03. Mail til sælger om flere fotos af bilen. Svar samme dag at yderligere fotos er tilføjet på Ebay. Bilen ser sund ud og beskrivelsen siger ingen rust, alt i god stand og køreklar.
Den står helt i original stand – bortset fra, at der er monteret aircondition, men det gør jo ikke noget. V8 motor, automatgear og i en af de foretrukne farver. Alt i alt fuldstændig som jeg har ønsket bilen skal være. 

17.03. Mail til Svenning hos Schumacher om at byde på bilen med op til yderligere 3.500$. Ingen reaktion.

18.03.Ifølge beskrivelsen på Ebay, tilbyder sælger en 500$ kreditnota til transporten. Mail til sælger for at høre om de  500 $ kan dække transporten til Los Angeles. Sælger svarer hurtigt tilbage, at det vil dække.

20.03. Stadig ingen reaktion fra Svenning. Telefonisk opkald til Svenning omkring middagstid. Jo, han har set min mail, men ikke læst den nærmere!!! Vi aftaler, at han skal byde op til yderligere 4.000 $, idet fragten jo er gratis. Svenning vil lægge buddet ind 30 sek. for auktionens udløb. Gisp – husker han det? Det lover han højt og helligt. Højeste bud er igen steget med ca. 1.000 $.
Sender bekræftelse til Svenning på, at han på mine vegne må byde op til xxx $.

Ca. kl. 17 nærmer tiden sig for auktionens udløb. Højeste bud er nu steget yderligere 600 $. Det ser godt ud. Husker Svenning nu at byde! Hjertet løber løbsk. Hænderne ryster. 30 sekunder tilbage…..  Bum – ind kommer et bud på xx.050 $ og sekundet efter et bud på xx.150 $ fra Tvede, som er Svennings brugernavn på Ebay. Umiddelbart efter er auktionen slut, og jeg har vundet bilen. Hjertet banker endnu mere. Hænderne ryster stadig.

Ærgrer mig lidt over buddet på xx.050, som pludselig gjorde bilen 1450 $ dyrere eller 9000 dkr.

Ringer til Svenning for at høre, hvad der nu skal ske. Vi aftaler, at han skal står for betaling af dels depositum på 500 $ samt betaling af restbeløbet. Han vil finde ud af, hvad fragten vil udgøre, så jeg kan overføre hele beløbet til ham på en gang. Ellers skal jeg intet foretage mig. Jeg vil få en mail i aften.
Fortæller Svenning, at fragten til Los Angeles vil sælger stå for.

Spørger Svenning hvor lang tid transporten vil tage. 12 uger er svaret.!!!! Æv. Den skal en tur gennem Panama kanalen, derfor vil det tage lang tid fra Vestkysten. Regner lidt på det og kommer frem til, at med lidt uheld og forsinkelse vil den ankomme samtidig med at vi skal på sommerferie, hvilket ikke er særlig godt. Nå, lad os nu se.

22.03. Stadig ingen reaktion fra Svenning. Ringer til ham for at høre en status. Svenning fortæller nu, at han har skrevet til sælger for at høre om de 500 $ dækker transporten til LA!!! Hmm. Fortæller endnu en gang, at det har jeg allerede gjort og fået bekræftet af sælger. ”Nå, men så behøver vi jo ikke vente på det”, siger Svenning. Inderst inde tænker han sikkert, hvorfor i alverden har jeg ikke fortalt ham det.
Svenning lover igen at sende en mail med instrukser.

23.03. For en sikkerheds skyld (og måske også som en reminder) sender jeg Svenning den mail fra sælger, hvori han bekræfter at ville transporterer bilen til LA uden omkostninger.
Kl. 17.44 kommer der endelig en mail fra Svenning. Indbetal xx.215 $ til en konto i Faaborg Sparekasse.
Bil xx.150, fragt 1500 $, forsikring 225 $, policegebyr 60 $, gebyr for betaling i USA 200 $, Express overførsel til USA 80 $.
Kl. 18.56 bekræfter jeg overfor Svenning, at jeg vil overføre beløbet næste dag, da jeg ikke kan gøre det via Homebanking..

24.03. Ringer til Sparekassen Himmerland, Nytorv afdeling. Nej, sådan noget kan de slet ikke gøre, fortæller en dame mig. Hun henviser til hovedkontoret i Aars. Hun ved ikke, hvem jeg skal tale med, men jeg kan jo bare give samme forklaring som jeg netop har givet hende!!! (Det er ikke min bank længere)

Ringer til hovedkontoret og taler med en meget hjælpsom dame, som dog fortæller, at hun er ny i netop den opgave. Åh, nej – ikke også det! Damen får dog hjælp fra en venlig kollega, som er bedre inde i forretningsgangen.
Får nu at vide, at jeg faktisk godt kan overføre beløbet selv via homebanking, men at de også gerne vil gøre det.
Næ, så kan jeg lige så godt prøve selv. Efter en del forsøg og en enkelt opringning til modtagerbanken for at få en såkaldt swiftcode, der skal bruges i forbindelse med overførselen, giver jeg dog op.
Ringer igen til Sparekassen Himmerland, men denne gang til afdelingen ved Storcentret, hvor jeg taler med en dame som ved, hvad det drejer sig om. Jo, det kan hun sagtens gøre. Der vil gå 2-3 bankdage før pengene er fremme ved modtageren. Hun lover dog at faxe en kopi til Svenning, så han kan se, at pengene er på vej.

Kl. 10.57 mailer jeg til Svenning og fortæller, at transaktionen nu er sat i gang, og at han vil få en bekræftelse på fax. Beder samtidig om en status om aftaler med sælger.
Kl. 11.36 mail fra Svenning som takker for orienteringen og lover at sende status om aftenen.
Den kom (naturligvis) ikke.

25.03. Kvittering modtages fra Sparekassen Himmerland. Omregnet er der trukket xx kr. på min konto.
Budgettet på de xx kr. holder stadig, men jeg er lidt usikker på, om der kommer opkrævning på havneudgifter i LA og/eller i Århus, hvor bilen forhåbentlig lander. Kommer i tanke om, at jeg ikke har talt med Svenning om dette. Har bare taget det for givet, at bilen kom til Århus.

27.03. Ny mail til Svenning for status med sælger. Det er snart 1 uge siden auktionen sluttede og i henhold til betingelserne skal restbeløbet betales 7 dage efter auktionens afslutning. Jeg er ved at blive lidt nervøs for, at det hele er på vej til at gå i vasken.
Svenning svarer hurtigt og kort: ”Vi kan endnu ikke se pengene på vores konto. LA afd. er i kontakt med sælger, jeg følger op på sagen i aften.”

28.03. Ingen reaktioner fra Svenning. Overvejer om jeg skal forsøge at opspore om pengene er nået frem, men opgiver, da jeg sikkert ikke kan få adgang til den oplysning nogen steder. Må bare vente og håbe, at der er styr på det!

29.03. Stadig ingen reaktion fra Svenning. Sender en mail for at få bekræftet, at pengene er modtaget.

30.03. Stadig ingen reaktion fra Svenning. Sender endnu en mail.
Postkassen (den med papirbreve i) tømmes og her ligger en faktura fra Schumacher med en kvittering for, at fakturaen er betalt. Hurra – så er den side af sagen vist i orden. Afventer nu nærmere status fra Svenning om bilen er afleveret i LA, hvornår den forventes afskibet, og ikke mindst hvornår, den forventes at ankomme til Danmark.

Jeg valgte, at lade Svenning hos Schumacher Cargo stå for det hele, idet han på sin hjemmeside tilbyder det. Han er vant til det og ved, hvilke papirer der skal til for at få bilen hjem til Danmark. Han har gode kontakter via Schumachers 5 afdelinger i USA, så valget var let. Endvidere tages man ikke særlig seriøst som førstegangskøber på Ebay, så alene det var et usikkerheds parameter.

Set i bakspejlet, ville jeg dog nok gerne have haft en tættere dialog med sælger, så mange søvnløse nætter kunne undgås. Skulle nok selv have stået for købet på Ebay og aftaler med sælger. Schumacher kunne så tage over, når transporten til Danmark skulle laves. Denne fremgangmåde har dog også lidt ulemper, der kan give søvnløse nætter, idet jeg så var nødsaget til at sende hele beløbet til sælger på forhånd, og så bare håbe på, at han så også ville udlevere bilen. Det kunne dog sikkert løses ved at restbeløbet blev udbetalt af Schumacher når bilen blev afleveret.

10.04. Mange dage er gået, og håber hver dag, der dukker en mail op med oplysning om, at bilen nu er på vej til Danmark, men ak – sådan gik det desværre ikke. I stedet kommer der i dag en mail fra Schumacher om, at sælger ikke tør udlevere bilen mod at få en check. Sælger ønsker checken tilsendt for at indløse den i banken. Efterfølgende kan vi så afhente bilen. Gisp – det var ikke lige det jeg ønskede allermest. Hvorfor har det taget så lang tid med at finde ud af det? Sælger har samtidig oplyst, at transporten alligevel ikke kan udføres af sælgers ven. Han har ikke tid!! I stedet får vi en reduktion i prisen på USD 500.

Nå, jeg synes jo ikke jeg har noget valg, så jeg siger OK til Schumacher og beder dem være meget opmærksomme på, at følge op omkring betalingen og afhente bilen umiddelbart efter.

11.04. Schumacher lover i mail, at holde sælger i stram snor.

17.04. Ingen reaktion. Checker på E-bay om der er afgivet karakterer køber og sælger imellem. Det er der. Sælger har givet køberen følgende bemærkning: ”Proven reliable. Recommend”. OK – der er altså stadig gang i sagen.

20.04. Stadig ingen reaktion. Skriver mail til Schumacher for at få en status.

22.04. Modtager med posten en faktura på USD 560 fra Schumacher. Hva´ fa´en sker der nu? ”Grundet sælger ikke længere vil betale fragten” står der på fakturaen. Sikke da noget rod.

Skriver mail til Schumacher for at få en forklaring. Sælger har jo lovet en reduktion i prisen på USD 500. Undersøger på nettet hvad transporten ca. vil koste, og finder ud af at for ca. USD 600 kan man få transporteret en bil 1000 km. Der er ca. 5-600 km mellem Sacramento og LA, så der er et eller andet galt.
Enten en fejl hos Schumacher eller også er sælger løbet fra aftalen om en prisreduktion. Det er begyndt at blive temmelig anstrengt.

23.04. Schumacher oplyser i mail, at sælger nu heller ikke vil give den lovede reduktion på USD 500. De har derfor været nødt til at betale ham dette beløb også. Schumacher tilbyder at fremsende dokumentation for forløbet, men jeg har ingen grund til at betvivle rigtigheden (håber jeg). Begynder ærlig talt at tvivle lidt på sælgers hensigt. Trøster mig dog lidt, at han fortsat handler på E-bay og får fine karakterer fra andre købere.
Svarer Schumacher og giver udtryk for min bekymring. Beder dem holde mig løbende orienteret.

24.04. Schumacher svarer på min bekymring og lover opdatering senere i dag. Den kommer dog (naturligvis) ikke.

25.04. Endelig kommer den befriende melding fra Schumacher: ”Hej Erik. Vi har bilen, og går nu i gang med at få den til DK. Det var lige før den tog pusten fra mig, men nu er alt ok.”
Hurra for det. Svarer tilbage og giver udtryk for min lettelse. Beder samtidig om at høre nærmere, når detaljer omkring afskibningen kendes.

15.05. Der er nu gået ca. 3 uger, og jeg synes godt jeg kan være bekendt, at spørge til, hvordan det går med transporten.

18.05. Svar fra Schumacher. Bilen er lastet i container og forventes til Danmark den 15.06. Endelig kan jeg se lidt lys forude. Det ser ud til, at bilen ankommer inden vi skal på sommerferie, hvilket er rigtigt rart.
Mailer til Schumacher og takker for orienteringen.

Nu kan jeg godt begynde at tænke lidt på afhentningen, og hvordan jeg får den til Aalborg. Endvidere skal jeg have afklaret, hvilken slags benzin, den kører på, og hvor jeg finder det.

10.06. Modtager faktura fra Schumacher på havneafgift i Danmark. Nu må bilen være tæt på.

12.06. Modtager telefonisk opkald fra Anette Tvede, at bilen er ankommet og kan afhentes fra i dag kl.14. Anette spørger samtidig om jeg har betalt momsen hos Told og Skat. Øhhhh, næh, hvordan, hvorledes? Anette mener, hun har mailet nogle tolddokumenter til mig med beløbsangivelse o.s.v. Nej, dem har jeg ikke modtaget. Anette lover at maile dem straks.

Herefter en tur til Told og Skat for at indbetale momsen. Først i kø til ekspeditionen. ”Næh, prøv at spørge i den luge derovre”. Heldigvis ingen kø her. ”Næh, men hvis du vil betale registreringsafgiften er det ikke mig, men prøv at spørge på nabokontoret”. Hen til nabokontoret, hvor skiltet på døren siger ”mødelokale”. Det samme ved næste lokale. Tilbage til første mødelokale, hvor der tilfældigvis lige kommer en person ud fra.” Jo, det er mig”.
"Mødelokale" jo - klart nok!

Går i gang med at finde ud af transporten fra Århus til Gistrup. Dette viser sig at være uhyre vanskeligt. Mange opringninger til diverse muligheder. Beslutter til sidst at hente et sæt prøveplader og selv køre den hjem fra Århus. Til sidst ender det med, at jeg den 13.6. får mulighed for at leje en autotrailer og tilhørende bil hos Bugge i nogle få timer. Denne besked får jeg faktisk mens jeg står og venter på motorkontoret på prøveplader.

13.06. Af sted til Århus kl. 13.30 og et par timer senere ankomst til Glibstrup Transport i Viby, hvor bilen står og venter på mig i et lager. Bilen startes uden problemer og bakkes ud af lagermanden og køres frem mod autotraileren. Bilen kan ikke tage svinget, og lagermanden må bakke lidt. Det giver ham lidt problemer, idet bilen pludselig ikke vil gå i bakgear. Det lykkes til sidst og han kører bilen op på autotraileren og vi surrer den forsvarligt og kl. 16 starter vi hjemturen, som forløber perfekt.

Kl. 17.55. ankommer vi til Gistrup og bilen gelejdes forsigtigt ned fra traileren ved hjælp af spillet.
Det viser sig at være umuligt at få bilen i bakgear, så vi må skubbe lidt med den.

14.06. Det lykkes en enkelt gang at bakke. Vasker den i stedet, hvilket er tiltrængt. Standen på bilen er meget tilfredsstillende, selvom den enkelte steder har nogle steder, hvor lakken er slået af.

Prøver de efterfølgende dage at finde ud af, hvordan jeg får kigget på den gearkasse. Ringer til en gearkasse specialist på Gugvej i Aalborg, der, da han hører symptomerne, ikke er i tvivl om, at gearkassen skal renoveres. Det vil koste 40.000 kr., men hvis han kan lave den ind imellem alt andet, vil han gøre det for 25.000.
Gulp - gisp, det var ikke lige det jeg havde brug for.

16.06. Meldte mig ind i amerikanerklubben american-wheels, og ved det første besøg samme dag, fortalte jeg om mine problemer med gearkassen. Her var Glenn straks klar til at kigge på den, og den efterfølgende weekend fik jeg besøg af Glenn og fru Iben. Efter lidt justering kunne Glenn fortælle, at den gearkasse ikke fejlede noget. Nu kunne den bakke igen - Hurra!

Nu skulle der så plader på bilen og gerne inden jeg tog på ferie den 28.06.
19.06. Checkede bilen for at de mest basale ting virker. Ingen problemer alt virker. Den bremser dog lidt skævt. Afsted til Glenn den 21.06 for at få det ordnet.
Ringer til Aalborg Bilinspektion og hører om, der er noget jeg skal være opmærksom på inden jeg kommer med sådan en gammel importeret bil. Det er der ikke.

22.06. Første skridt var at få bilen vejet, hvilket er nødvendigt inden fremstilling til syn. Til motorkontoret efter prøveplader og ned på havnen til vejerboden. Betale 175 kr. for vejningen og derefter til syn hos Aalborg Bilinspektion.
Bilen vækker berettiget opsigt og beundres af mange på synsstedet. Synsmanden starter med at ville kontrollere stelnummeret, men han ved i samme øjeblik, at sådan et findes ikke på så gammel bil. Det skal altså først bankes ind i chassisrammen. Heldigvis er naboen et mekanikerværksted, hvor jeg for et bidrag til flødekager får banket stelnummeret ind i rammen ved højre forhjul.
Synsmanden kører den herefter på bremsestanden. Viserne viser, at bilen bremser fuldstændig skævt. Synsmanden opfordrer mig til at få det lavet og komme tilbage senere. Det var en slem dukkert.
Nu gik den vilde jagt i gang, for at få et værksted med bremsestand til at justere bremserne. Det viste sig at være en nærmest umulig opgave. Ingen havde tid eller lyst til at hjælpe her og nu. Prøvede bl.a. Chevrolet i Aalborg men var godt klar over, at de Chevrolet´er de sælger ikke er andet end en koreansk Daewoo, der er blevet omdøbt, men jeg troede, at de ville synes, det kunne være sjovt at se en "rigtig" Chevrolet. Men nej, det ville de overhovedet ikke røre ved. Konkluderede, at de sikkert ikke har mekanikere ansat, men kun reservedels-udskiftere:-)

Endelig lykkedes det mig at få en aftale med Mou Autoværksted den følgende dag. Vejeseddelen er kun gyldig til syn i 2 dage, så hvis ikke den blev fremstillet næste dag, skulle den altså vejes igen.

23.06 havde jeg en aftale med Mou Autoværksted kl. 11. Mekanikeren kørte den på bremsestanden, og nu viste pilene, at den bremsede nærmest fuldstændig lige. Den bil kan sagtens synes med de bremser, sagde mekanikeren. Hvad i alverden sker der? Betalte 50 kr. og ringede derefter til Aalborg Bilinspektion og forklarede mine oplevelser. Kom igen, så kigger vi på det.
Synsmanden kørte den igen på bremsestanden og konstaterede også, at den bremsede rigeligt indenfor den tilladte margin. Han kunne ikke give nogen forklaring, men mente, at det måtte være hans udstyr, der havde svigtet. Efter at have gennemgået bilen, blev den synet og godkendt uden bemærkninger. Hurra!
Så skulle den jo også toldsynes, hvilket ikke gav anledning til de store problemer. Synsmanden var "nødt" til at bedømme standen som "over middel". Det var selvfølgelig dejligt at høre, men gad vide, hvad det betyder for betaling af afgift?

Efter synet skulle jeg i banken for at hæve penge til betaling af afgift og derefter afsted til Told og Skat. Havde undersøgt på forhånd, at afgiften ville være ca. 10-12.000. Efter lidt venten lige før lukketid blev afgiften opgjort til knap 10.000.

27.06.2006 Pladerne blev afhentet på motorkontoret, og jeg var nu endelig kørende. Ca. 3 måneder efter det hele startede. Det gik faktisk rigtigt hurtigt, synes jeg.

Nu skal jeg bare have fat i en mere - gerne en convertible fra tresserne. Chevy eller Buick.

Den 4. maj 2010 solgte jeg bilen. Vi synes vi brugte den for lidt, og da vi samtidig har anskaffet en MGB bliver den brugt sjældnere. Bilen kører nu på Fyn, hvor den formentlig stadig vækker opsigt, hvor end den kommer frem.

                                                      Til US Cars                                         Til Toppen