Erik Brindts Hjemmeside          Til forside

Sommerferie i Tyskland 2010

I år skulle sommerferien igen være en kombineret oplevelses- og daseferie. Valget faldt på Bodensee, der ligger hvor Tyskland, Østrig og Schweiz mødes. Erik havde været her midt i tresserne sammen med sine forældre.
Vi valgte i første omgang at satse på at finde en plads i Tyskland.
Ruten var på forhånd planlagt til at gå via "Kirsebærruten". Dels fordi det giver lidt afveksling på turen og dels fordi Mazdaen er elendig til at køre med campingvogn, så jeg gad ikke lade den prøve kræfter med Kasselbakkerne. Kilometermæssigt er der ingen forskel på de to ruter.

 
© på alle fotos

Bil og campingvogn er klar til afgang lørdag. Vi ville tidligt af sted, så alt var klar lørdag. Søndag kl. 06.45 kørte vi hjemmefra og kl. 10.15 er vi hos Fleggaard. Vi havde overset, at de først åbner kl. 11 om søndagen, så der blev lige en ekstra pause.
Ankommer til Holmmoor Rasteplads lige før Hamburg kl. 13.15, hvor vi spiser frokost. Temperaturen er 26 grader. Fortsætter kl. 13.45. Tæt trafik ved Elb tunnellen.
Der er lidt vejarbejde, men vi kommer ret hurtigt gennem  Jeg vælger ofte at køre fra motorvejen, når vi skal tanke. Det er en udbredt opfattelse, at benzinpriserne er lavere her end på motorvejen. Her er vi på Autohof Mellendorf, Wedemark og tanker til 1,449 eur pr./l. Nøjagtig samme pris, som vi på hjemvejen tanker til på motorvejen. Altså ingen forskel i prisen.
Efter tankning bliver vi passeret at en ambulance, der er på vej ned på motorvejen. Vores bange anelser holder stik. Der er sket en alvorlig ulykke kort efter tilkørslen. Snart vrimler det med udrykningskøretøjer, der kører frem mellem de to yderste kørebaner. Her er et af de sidste på vej hen mod ulykkesstedet nogle få hundrede meter fremme. Systemet med at lave denne ekstra bane for udrykningskøretøjer mellem de to yderste kørebaner, virker ganske fint selvom flere biler måtte klemmes ind, før passagen er der. Det undrer mig altid i sådanne situationer, hvorfor de ikke bruger nødsporet! Det er vel det, det er beregnet til.
Her holder vi så i 1½ time i 35 graders varme.
 
Det rykker unægtelig ved vores tidsplan, men vi kører til afkørsel 74 Friedland, hvor vi kører på B27. Ankommer til Campingplatz Werratal i Witzenhausen kl. 19.30 og finder hurtigt en plads. Pladsen har åben til kl. 22 og er en fin overnatningsplads tæt på B27. Så er der ved at være aftensmad. Temperaturen er fortsat høj 32 grader. Vi har ikke koblet fra, da vi forventer at køre igen næste morgen.
Det kommer dog til at gå anderledes. Vejret er godt. Campingpladsen er god, og vi vælger at udforske Witzenhausen.  Dagen efter tager vi derfor cyklerne ind til centrum. Her ses Werra taget fra broen midt i byen. 
Hyggelig tysk by med mange flotte bindingsværks huse.   Som det ses, er der ikke mange gæster på campingpladsen. Næste dag vrimler det dog nærmest ind med campister.
Der er også en del teltcampister. De ligger til venstre for vejen.
   
Vi vælger at tage endnu en overnatning og tirsdag cykler vi langs Werra, hvor der er anlagt en fin cykelsti.  Her anbefales det at cyklister stiger af. Den stejle nedkørsel er dog ikke så lang, så vi vover at blive siddende på cyklerne. På hjemturen var valget nemt. Det blev på gåben med cyklen på slæb. 
Jeg vil nedenfor give vores oplevelse af pladserne vi besøgte.

Positive og negative samt eventuelle øvrige informationer. De opgivne overnatningspriser er for 2 voksne, campingvogn og strøm.
Øvrige oplysninger Campingplatz Werratal, Witzenhausen
Ligger lige ned til Werra.
Typisk tysk campingplads med mange fastliggere. Nomadernes areal ligger separat.
Toilet- og badeforhold er ikke den vilde luksus, men ganske fine.
Offentligt Freibad i nærheden af pladsen.
Overnatningspris 20,40 Euro (152 kr.)
Plusserne
Gåafstand til Centrum.
Græs overalt på pladsen.
Ingen afmærkede parceller.
Åben til kl. 22
Minusserne
Bad meget dyrt. 1 euro for 4 min.
Toiletter kun adskilt med tynde plader. Åben foroven og forneden.
Onsdag kl. 08.45 forlod vi Witzenhausen og fortsatte ad B27. Der er ca. 550 km. til Bodensee. Her er der frokost på rastepladsen.
På motorvejen skal trafikken ledes fra 3 baner ind i 1 bane. Det tager tid og koster næsten 1 time. GPS/TMC sagde 4 min. forsinkelse, mens de i radioen sagde 7 km. kø.
Vi ankommer til Campingplatz Schloss Helmsdorf i Immenstaad kl. 17.30. Vi går en tur sammen med campingfatter og vælger denne dejlige endeplads. Bemærk at der ligger småsten, hvor teltet normalt skal stå. Det er en rigtig god ting. Det er fortsat meget varmt 36 grader, så vi sætter ikke vores solsejl op i dag.  
Det gør vi næste dag. Her ses stenene mere tydeligt. Denne plads har endnu en fordel. Der kan findes lidt skygge under det store valnøddetræ til venstre i billedet. Vi udforsker pladsen og cykler en tur til Immenstaad, hvor Schloss Hersberg ligger. Her skal i næste uge være et eller andet Beatles arrangement.
Vandet i Bodensee er utrolig klart og ser rent ud. Rhinen går jo igennem søen. Løber ind ved Bregenz i den østlige ende og ud ved Konstanz i den vestlige ende.  Bodensee er Europas 3. største sø. Den er 63 km. lang og 14 km. hvor den er bredest. Det dybeste sted er 250 m. Der er ca. 275 km. rundt om søen. De to fotos viser badestranden ved campingpladsen. 
Der er sejlads mellem mange af byerne langs søen. Immenstaad har også anløbssted.   En livlig trafik med mange afgange dagen igennem. Her møder et par af passagerskibene hinanden. 
Immenstaad er en lille hyggelig by, hvor der gøres meget for turisterne i form af bl.a. ikke mindre end 5 steder med gratis og meget fine offentlige toiletter med puslebord. Det er gratis at benytte busserne i byen. Masser af brochuremateriale om byen. Et lille springvand i midten af rundkørslen på vej ned til søen. I boden i baggrunden kan man købe æbler og kirsebær. Sådanne boder fandtes flere steder i byen. Æblemost, jordbær o.m.a. kan man købe.
Flotte og velplejede blomsterbede overalt ved de offentlige pladser. I baggrunden skimtes nogle stole, der står ved en lille scene, hvor der indimellem er underholdning. Lystbådehavnen i Immenstaad, hvor man også tydelig fornemmer vedligeholdelsesgraden i byen.
Helt nede ved søen ses endnu et flot bed med blomster og palmer. Anløbsbroen for færgerne, der konstant sejler mellem byerne langs søen.
Et lille kunstværk med springvand og sluseporte (man kan se 2 jernhåndtag midt i billedet) som børnene kunne lege med. Her sidder Erik på de kunstfærdigt udformede bænke nede ved søen.
I baggrunden ses byens lystbådehavn.
Et kig langs kysten fra indsejlingen Her er så indsejlingen til Campingpladsens lystbådehavn. Umiddelbart undrer man sig over, at den nærmest ligger i kælderetagen.
Forklaringen er den simple, at vandet kan stige helt op til 2 m. når smeltevandet strømmer ned fra Alperne. Det er derfor helt nødvendigt at lave havnene på den måde. Større stigninger kan også forekomme. Et sted oppe i byen var en markering af vandspejlet i 1907.
   
Fredag cyklede vi til Friederichshafen, som er en større by. Her ses den flotte havnepromenade. Der skulle være byfest i weekenden, og der var allerede godt gang i forlystelserne.
   
Erik nyder en kold øl på en af promenadens mange restauranter. Lidt moderne kunst i vandkanten.
   
Endnu et kig langs promenaden. Denne kæmpe bamse tombola måtte jeg fotografere.
 
Om aftenen spiste vi på restaurant i Immenstaad. Aftenstemning ved anløbsbroen.
   
Træskibet kunne man komme på tur med fra Immenstaad. I baggrunden ses Schweiz.
Lørdag kører vi de 80 km. til Neuhausen i Schweiz... ...hvor vi skal se "Rheinfall". Schweiz har stadig grænsekontrol, men vi bliver vinket igennem både på ud- og hjemturen.
Det er et fantastisk syn at se vandet fosse de 23 m. ned Faldet er 150 m. bred
Der kommer i gennemsnit 600 m3 vand i sekundet om sommeren. Største vandflow var i 1965, hvor der kom 1.250 m3 pr. sek.
   
Man har selvfølgelig også udnyttet al den energi... ... som f.eks med denne vandmølle
Erik har været her midt i tresserne, så det var gensynets glæde. Man kan sejle ud til den ene at de klippeformationer, der står midt i faldet.
Der er en konstant strøm af både, der sejler folk frem og tilbage.  
Det ser voldsomt ud, men skulle være ganske ufarligt. Vi valgte dog at blive på land.
   
   
Som det ses vrimler det med ørreder i Rhinen. På billedet er det svært at få et indtryk af størrelsen, men de var 35-40 cm. lange.  
   
På et eller andet tidspunkt må disse klipper give efter for vand- masserne. Man antager, at vandfaldet er 14-17.000 år gammelt Helt alene står der der med store slidmærker efter vandet. Pælen i forgrunden indikerer højeste vandspejl.
   
Det er jernbanebroen, man ser her. Der er lavet en bane for fodgængere i hver side, så man har mulighed for at passere Rhinen. De efterfølgende foto er taget fra broen. Sidst Erik var her, var det ikke muligt at passere Rhinen via jernbanebroen.
   
   
  Et billede under broen, hvor man fået et indtryk af vandets fart.
Så er vi på den anden side og kigger over på den bygning, hvor billedet af ørreder er taget i det stille vand bag bygningen.  
   
   
   
  På vejen hjem standser vi ved et par P pladser for at tage fotos. 
Vinstokke er der mange af langs Bodensøen.   
En campingplads.   
Et billede af Hagnau som vi skulle besøge næste dag.   Søndag cykler vi de 5 km. til Hagnau. Her et lille havneanlæg.
Som i alle de andre byer masser af velplejede offentlige parker. Vi så ikke mange både forankret i søen, men i Hagnau var der af en eller anden grund en masse. Måske mangler de pladser i havnen.
Havnen ses her, og her er der mulighed for at leje speedbåde og vandcykler. Vi slukkede tørsten med et glas kold øl. I baggrunden endnu et flot offentligt anlæg.
  Hvem siger, at brandhaner skal være kedelige. Ikke i Hagnau.   Så er vi tilbage på badestranden ved campingpladsen. 
Endnu et parkanlæg på stien mellem campingpladsen og Hagnau. Passagerskib ved anløbsbroen i Immenstaad.
Kaj og Bøje på hver sin pæl. Bemærk Zeppelineren midt i himmelen.  
 Tirsdag eftermiddag cyklede vi de 19 km. til Meersburg.  Igen en hyggelig by med et stort turistliv. 
Mange hyggelige sidegader.  Flotte bygninger. 
Selvfølgelig også en strandpromenade.  Byen kan godt minde lidt om Rüdesheim med denne smalle... 
...og stejle gågade.  Med masser af forretninger. 
Vejen er virkelig stejl.  Flotte bindingsværkshuse. 
Her får man et indtryk af, hvor stejl bakken er, som byen ligger på.   
   
Udsigtsplads i Meersburg. Øverst ligger "Neues Schloss".
 
  En af de mange hyggelige smalle gader. 
   
Havnepromenaden. Igen velplejet med blomster og bænke.  Havnepromenaden med dens mange butikker og spisesteder. 
På hjemvejen tog jeg lige et par billeder af vinmarkerne.  Flot ser det ud. 
 
Schloss Kirchberg med zeppelineren i luften.  Her ses en lege model af zeppelineren, der står i Friederichshafen. 
 
Friederichshafen besøgte vi igen onsdag. Byfesten var slut, så det var en lidt mere normal by, vi så. Et udsigtstårn ved indsejlingen til den ret store færgehavn i byen. Herfra går der bilfærge til Schweiz. 
   
Bilfærgen ses her på vej til kaj.  Kort efter kommer passagerfærgen. 
   
Den første zeppeliner fløj fra Friederichshafen 2. juli 1900. I byen findes der et stort Zeppelin museum, hvor man kan høre om luftskibets historie. Billedet viser den første zeppeliner stige til vejrs. Zeppelineren i nærbillede. Den kan medtage 12 passagerer og vi så den flere gange dagligt passerer campingpladsen.
   
En besynderlig skabning. Bemærk i øvrigt flyet, der kommer ind fra højre side og ser ud til at punktere zeppelineren.    
 
Et billede af campingpladsen reception og bagest selve slottet. Slottet har tidligere været anvendt som bryggeri i en lang årrække.   Pladsens servicebygning med de obligatoriske cykler foran. Om morgenen kunne der holde så mange, at man vanskeligt kunne komme ind.
Jeg lærer aldrig at forstå, hvorfor man ikke kan gå de få meter. 
   
Søndag cyklede vi til et udsigtspunkt lige udenfor Immenstaad ved en lille by Kippenhausen.  Det ligger 454 m. over havets overflade og giver et flot view udover søen. 
   
Igen masser af vinstokke  Helt ned til søen ses vinstokke. 
 
   
   
   
   
   
   
  Ind mod land ses masser af frugttræer. Især æbletræer er der overalt langs søen.  
Søndag aften var der "A Beatles Night" på Schloss Hersberg.
Disse 6 gutter har spillet sammen siden 2006. 
 De skabte en fin stemning blandt de mange fremmødte gæster i slotsgården, som var helt fyldt.  Der var video show i baggrunden.
Øvrige oplysninger,
Campingplatz Schloss Helmsdorf, Immenstaad.

Lille plads med ca. 1/4 turistpladser og 3/4 fastliggere, der ligger hhv til venstre og til højre på pladsen.
Næsten udelukkende tyskere på pladsen.
Ligger i gåafstand til Centrum.
Overnatningspris 26,20 euro. (195 kr.)
(Vi fik 1 døgns rabat efter 12 overnatninger)
Bad 0,50 euro for 3 min. Tid kan stoppes og masser af vand fra bruseren.
Ingen legeplads - udover naturen.
Plusserne
Fine og altid rene toilet- og badeforhold.
Meget rolig plads
.
God beliggenhed lige ned til søen med egen lystbådehavn.
Parceller i fornuftige størrelser.
Gangsti til Immenstaad. 
Minusserne.
Toiletter kun adskilt med tynde plader.
Underlig fordeling med 12 toiletter og ikke mindre end 13 urinaler.
 Mandag vendte vi snuden hjemefter og overnattede på Südsee Camping i Wietzendorf. De har en selvbetjenings plads overfor den normale campingplads. Det virker ganske udmærket, når man lige lærer det. Der var allerede godt fyldt, da vi kom, og.... ... mange måtte køre forgæves.
Det tydede ikke på, at de var interesseret i at få dagsgæster ind på hovedpladsen, som ses her, for selvom vi fandt flere ledige pladser, meldte receptionen alt optaget. 
Fakta om turen.
Mazda 6 2,0 Advance 2007
Bürstner Ventana 2003.
I alt tilbagelagde vi dette år 2.779 km.
Brugte 328,35 l benzin = 8,46 km/l.
Øvrige oplysninger, Südsee Camping, Wietzendorf
Kæmpeplads med alle tænkelige underholdnings faciliteter.
Ankomst døgnet rundt på selvbetjeningpladsen.
Overnatningspris pr. enhed 12 euro (90 kr.).
Strøm efter forbrug 0,50 euro pr. kw/t
Plusserne
Fine toiletforhold på campingpladsen. På selvbetjeningspladsen er der kun 2 toiletter, der koster 50 cent at benytte.
Minusserne.
Ikke bedømt.

     

                           Tilbage til Camping                                 Til Toppen