Erik Brindts Hjemmeside          Til forside

Sommerferie i Tyskland 2008

Det havde i flere år været et ønske hos Erik, at ferien skulle gå til Rhinområdet i Tyskland. Nærmere bestemt området syd for
Mosel flodens udmunding i Rhinen.
Planen var egentlig at starte i Koblenz og slutte i Rüdesheim, men ruten blev vendt om, så vi startede i Rüdesheim. Årsagen var, at
vi ville undgå motorvejene og køre af "Den tyske Eventyrrute". Det tager selvfølgelig en del tid, men har også sin charme.
Ruten var DK - Hamborg (A7) - Buchholz (75) - Nienburg (215) - Minden (61) - Hameln (83) - Marburg (1+151) - Frankfurt (A5) -
Rüdesheim. Ialt 1076 km.
Turen hjem foregik ad motorvejen A1 til Hamborg og derfra ad A7 til DK.

© på alle fotos med dato

Vi kørte hjemme fra kl. 9.15 søndag og efter proviantering ved grænsen og 655 kilometer fandt vi efter lidt tid et skilt til en campingplads. Jeg havde fundet 3 pladser på
forhånd, men havde forregnet mig lidt med hensyn til hvor mange
kilometer vi nåede den første dag. GPS´en havde ingen forslag.
En fin plads lige ned til Weser floden, som nu er indlemmet i mine
Camping POI samling. Overnatning 15,14 Euro.
Vi ankom til Rüdesheim Camping den 21.07. Det var hundekoldt da vi ankom - ca. 10 gr. Vi havde dog hørt, at det gode vejr var lige om hjørnet, så ingen grund til bekymring, og som man kan se, skinnede solen allerede dagen efter.
Jeg vil nedenfor give vores oplevelse af pladserne vi besøgte.

Vores vurdering af Campingplatz am Rhein, Rüdesheim
Positive og negative samt eventuelle øvrige informationer. De opgivne overnatningspriser er for 2 voksne, campingvogn og strøm.
Øvrige oplysninger
Mange danskere.
Campingfatter taler dansk.
Offentlig Pool støder op til pladsen.
Overnatningspris 24,80 Euro
Plusserne
Flot vedligeholdt.
Fin daglig rengøring overalt på pladsen.
Gåafstand til Centrum langs meget fin strandpromenade.
Livlig by hvor man sagtens kan bruge flere dage.
Meget synlig campingfatter, som anviser ledige pladser og placering.
Græs overalt på pladsen, da plastikunderlag er forbudt.
Ingen afmærkede parceller.
Minusserne
Bad meget dyrt. 1 euro for 5 min.
Ingen afmærkede parceller, hvilket kan give naboer meget tæt på.
Toiletter kun adskilt med tynde plader. Åben foroven og forneden.
Kun drikkevand ved servicebygningen
Et billede taget over campingvognenes tage mod de bagved
liggende vinmarker. Træet i forgrunden er et valnøddetræ.
Forteltet havde ikke været oppe i 3-4 år, så det skulle luftes. Vejret
var blevet perfekt.
   
Her sejler vi forbi et af Tysklands ældste hoteller "Krone" i Assmannshausen. Her har været hotel siden 1541. Her nærmer vi os Borgen "Rheinstein", der er rigets tidligere toldborg Den ligger lige overfor Assmannshausen.
Borgen er bygget som toldsted omkring år 900. Borgen blev omkring år 1000 udvidet og ombygget til beskyttelses- og forsvarsborg. I det 17 århundrede fremstod borgen som ruin. I 1825 blev den købt af Prins Wilhelm og genopbygget.
Der er mulighed for rundvisning med fører.
Hovedgaden gennem Rüdesheim går mellem Rhinen/jernbanen og byen. Her er Rüdesheims berømte gågade Drosselgasse, hvor der i mange af restauranterne var levende musik. Også selvom der ikke var et øje i restauranten.
Hvor mange gæster, der var i byen, var meget afhængig af, hvor mange af de store krydstogtsskibe, der var på besøg i byen. Pænt besøg i Drosselgasse.
Oberstrasse som Drosselgasse munder ud i. Midt på Oberstrasse ligger dette smukke hus med en anbefalelsesværdig restaurant
Torvet ved Marktstrasse Ved torvet var en lille hyggelig plads, hvor man kunne prøvesmage diverse vine til attraktive priser.
Lidt fotos fra cykelstien, der går langs Rhinen syd for campingpladsen. Cykelstien på denne side af Rhinen er ikke god. Nord for byen er der slet ingen, og den vi kører på her, er mest grus- og markveje.
Her ses et af de mange krydstogtskibe, der hver dag ankrede op langs promenaden mellem campingpladsen og Rüdesheim. Alle var omkring 110-120 m. lange med værelser, restaurant o.s.v.
Det var som oftest amerikanere eller englændere, der var ombord.
Her et billede af en lidt mere særpræget ekvipage. En dansk indregistreret "trike"... ...med en lille campingvogn på slæb. Der var plads til 2 liggende personer, og et lille køkkenarrangement udenfor i bagenden.
Her er vi kommet lige i udkanten af Rüdesheim, hvor der ligger et vinmuseum. I baggrunden ses byen Bingen. Vi er med svævebane på vej op mod Niederwald monumentet.
Turen foregår i lav højde over vinmarkerne... som beklæder hele bjergsiden.
Her står det så, det 37,6 m. høje monument. Hovedfiguren er "Germania". 10,5 m. høj. Lavet i 1877-83 som et symbol på "det tyske riges" genopståen. Et foto ud over Rüdesheim og Rhinen. Der er en fantastisk udsigt heroppe fra. Hele pladsen foran monumentet er under renovering og delvis afspærret, så vi kunne ikke komme tæt på monumentet.
Et kig henover vinmarkerne mod Bingen. Her ses de 2 bilfærger, der konstant sejler mellem Rüdesheim og Bingen. Den skal vi med når vi om nogle dage kører lidt nordpå.
Her ses skifer klippen "Loreley". Rhinen er her meget smal og bøjer meget. Strømmen er meget stærk. Her står vi på toppen af "Loreley" klippen, hvor sagnet fortæller, at den skønne troldkvinde Loreley med sin fortryllende sang bedårede skippernes hjerter, så de glemte de farlige strømhvirvler og skær.
Deres både knuses og går til bunds.
Den unge "Erbgraf von Rheinpfalz" ror en aften ud for at møde den smukke kvinde. Han drukner imidlertid og hans far bliver gal og beordrer heksen fanget og dræbt. Soldaterne spærrer indgangen til hendes hule. Hun råber derfor om hjælp til sin far Rhinen, der lader kæmpestore bølger føre Loreley væk. Siden er hun ikke set!
Har man lyst kan man gå ud på denne lange tange, hvor der er en statue af Loreley. Hvorfor den står her og ikke på klippen - tja!!
Her står Erik ved en af de mange udsigtspunkter på "Loreley" En stenstol samme sted, hvor det var meget attraktivt at blive fotograferet. Måske var det her Loreley sad og sang!
Vi er nu ankommet til Campingplads "Loreleyblick" ved St.Goar, hvor
det lykkedes os at få en plads direkte ned til Rhinen.

Jeg var her for 40 år siden med mine forældre og igen i ca.1973 på "egen hånd". Der er selvfølgelig sket nogle ændringer på pladsen, men de er faktisk sket indenfor de seneste år. Jeg kørte forbi i 2002, og der var stort set ikke sket noget siden 1968, udover man var påbegyndt byggeriet af en ny servicebygning.

"Loreley klippen" i baggrunden ligner dog helt sig selv.
(billederne nedenunder).

  1973
Vores vurdering af Campingplatz Loreleyblick, St. Goar am Rhein.
Positive og negative samt eventuelle øvrige informationer.
Øvrige oplysninger
Mange hollændere - mindst 90%.
Ingen pool.
Overnatningspris 21,30 Euro.
Plusserne
God mulighed for placering direkte ned til Rhinen med kig til Loreley.
Ny meget flot servicebygning.
"Gratis" bad.
St. Goar ligger i cykelafstand og er en hyggelig by.

 
Minusserne
Meget støj fra jernbanen på begge sider af Rhinen. Der kommer op mod 400 tog i døgnet ofte med 40-60 vogne.
Underligt betalingssystem for parcellen, hvor placering af bilen ud mod Rhinen koster 5 euro pr. dag. Egentlig OK hvis bare der gøres udtrykkelig opmærksom på det.
Campisterne afleverer deres spildevand "udover kanten".
Der er lavet en meget fin promenade langs Rhinen, her set mod syd. Arealet til promenaden er vistnok "stjålet" fra Rhinen.... og her set mod Nord. Promenaden blev brugt af campisterne som hundelufteplads. De fleste fjernede heldigvis lortene, men da græsset også blev brugt til pauseophold af forbipasserende, var det lidt ulækkert, når de satte sig "oveni" hundens toilet.
Ligeså ulækkert var det, når campisterne tømte deres spildevand ud over det meget fine stendige, der for nylig er blevet lavet som beskyttelse mod højvande. Her ses vores hollandske nabo. Der var dog enkelte campister, der "ulejligede" sig helt ned til Rhinen, hvor de tømte deres spildevand ud. Det var helt almindeligt blandt campisterne, og vi så det flere gange dagligt.
Der er fornylig kommet en ny flot toiletbygning til, som afløsning for de gamle toiletter, der var bygget ind under vejen. Det er dog ikke denne. Disse "familierum" var der ca. 10 af på pladsen. Hvorfor der ikke er lavet en enkelt stor bygning i stedet for undrer mig. Det må være en dyr løsning. Vi tog cyklerne op til borgen "Rheinfels", der blev påbegyndt bygget ca. år 1245. I 1480 blev den udvidet til fæstning og slot.
Vejen derop stiger 18% på ca. 1 km, så cyklerne blev slæbt derop.
Lad være med det. Gå i stedet eller tag det lille tog fra byen.
Franske tropper indtog fæstningen i 1758 og i 1797 sprængte de fæstningen og slottet. Ruinen blev indtil 1843 benyttet som stenbrud bl.a. til genopbygningen af fæstningen Ehrenbreitstein ved Koblenz. Mens vi besøgte borgen Rheinfels brød et uvejr med lyn og torden lige over os. Da taglugen stod åben hjemme i campingvognen cyklede Erik hurtigt hjem, og nogen tid efter dukkede Dorte op - temmelig våd.
Overfor St.Goar ligger borgen "Katz", der blev bygget af de samme grever, der havde bygget Rheinfels. Herfra kunne man se de skibe, der rundede Loreley. Igen et billede fra 1973. Bybilledet har ikke ændret sig. Den største forskel ses nok på bevoksningen på bjerget.
 
Borgen er i privateje, og rundgang er ikke mulig.  
Campingplads Sonneneck, Boppard.
Vi havde egentlig planlagt et par overnatninger her, men da der var langt til Boppard, ville vi hellere videre til næste plads, hvor byen ligger tættere på, så det blev kun til en enkelt overnatning.
Selvom der var flere ledige pladser ned mod Rhinen, måtte vi ikke tage dem, da de var reserverede. Der kom dog ingen campister på dem, mens vi var på pladsen, så udsigten havde vi alligevel.
Vores vurdering af Campingpark Sonneneck, Boppard.
Positive og negative samt eventuelle øvrige informationer.
Øvrige oplysninger
Mange hollændere - mindst 90%.
Pool.
Overnatningspris 22,10 Euro.
Plusserne
Fine toiletforhold med næsten lukkede rum.
"Gratis" bad.

 
Minusserne
Meget støj fra jernbanen bag pladsen. Der kommer op mod 400 tog i døgnet ofte med 40-60 vogne.
Rhinpladser koster ekstra og er iøvrigt reserveret alle sammen.
5 km til Boppard.
Sidste stop ved Rhinen, var ved Deutsches Eck og Koblenz, hvor Mosel løber ud i Rhinen. Campingpladsen Rhein-Mosel ligger lige i hjørnet mellem de to floder. Der var stor udskiftning hver morgen, og de var altid sjovt at se, hvordan campingfatter om eftermiddagen pakkede de nye campister. 3 m. reglen blev ikke altid overholdt, og nogle blev helt spærret inde.

Vores vurdering af Campingplatz Rhein-Mosel, Koblenz
Positive og negative samt eventuelle øvrige informationer.

Øvrige oplysninger
Blandede nationaliteter.
Bruges af mange som overnatningsplads
Ingen pool.
Overnatningspris 20,00 Euro
Plusserne
Fine toiletforhold.
"Gratis" bad.
Ingen afmærkede parceller.
Meget synlig campingfatter, der anviser pladsen og placeringen.
Gåafstand til Koblenz via personfærge lige udenfor pladsen.
Eller på cykel via bro over Mosel.
Minusserne
Kun plads direkte til Rhinen ved "længere" ophold.
Ingen afmærkede parceller, hvilket kan give naboer meget tæt på.


 
Billedet er taget fra stien foran campingpladsen over mod det 37 m. høje monument med Kejser Wilhelm I på toppen. Monumentet besøges af flere end 2 mill. mennesker om året.
Billedet er taget fra Deutsches Eck op ad Mosel. I Baggrunden ses Balduinbrucke, som vi anvendte til at forcere Mosel på cykel. Det er også muligt at tage en lille personfærge umiddelbart udenfor campingpladsen. Taget samme sted og viser Mosel i forgrunden og Rhinen i baggrunden.
Overfor campingpladsen ligger også fæstningen Ehrenbreitstein i 118 m. højde. Fæstningen opstod omkring år 1000 og blev gennem tiden udbygget, så den var et af de stærkeste fæstningsanlæg i Europa.

Vi opholdt os på pladsen 3 dage, hvorefter vi satte kursen mod Danmark. Det stormede meget gennem Tyskland og vi oplevede for første gang nogensinde, at broen over Kielerkanalen var lukket for lette køretøjer. I stedet måtte vi køre mod Rendsburg, hvor vi kunne bruge tunnelen.
Forinden havde jeg ignoreret en melding på GPS´en om kø på A1. Det viste sig at være meget dumt og kostede os 1,5 time.
Det blev derfor noget sent kl. 21.15, inden vi kom til Danmark. Heldigvis kan man ankomme indtil kl. 22 på FDM´s campingplads i Kollund, hvor vi foretrækker af tage vores "grænseovernatning". Billederne her er fra aftenen efter, hvor vejret i det sydlige Danmark stadig var fint. Hjemme i Nordjylland øsregnede det.
Der er dækket op til aftensmaden.
Fakta om turen.
Mazda 6 2,0 Touring 2003.
Bürstner Ventana 2003.
I alt tilbagelagde vi dette år 2.255 km.
Brugte 302,73 l benzin = 8,44 km/l.
Øvrige oplysninger, FDM Campingplads, Kollund
Ingen pool.
Fin minigolf bane med græsbaner.
Ankomst til kl. 22.
Overnatningspris 191 kr.
Plusserne
Fine toiletforhold.
"Gratis" bad.
Meget rolig plads
.
Minusserne
Vi fandt ingen.
 

                               Tilbage til Camping                              Til Toppen