Erik Brindts Hjemmeside          Til forside

Oldsmobile Cutlass Convertible 1967

Impalaen blev solgt, og der blev ledt efter en erstatning på Ebay, Jeg har nogle få favoritsælgere, som jeg gennem lang tid har fulgt og fået et godt indtryk af.
En af disse hedder Steve, og bor i Florida. Han havde en Oldsmobile Cutlass Convertible til salg med en "buy it now" pris på 16.900$. Den så virkelig nydelig ud, Hvid med sort klud, og efter beskrivelse fuldstændig renoveret for nogle år siden.
Jeg gav Steve et bud pr. mail via Ebay som han accepterede. Nedenfor kan du læse det videre forløb.
 Nederst på siden kan du se
nogle af de fotos, der var på Ebay.             

Dagbog for transporten fra Miami, Florida USA til Århus.

25.06.08  Kl. 22.17 ringer jeg til Steve for at gennemføre handelen. Jeg får at vide, at jeg blot skal indtaste den aftalte pris på Ebay,
              og når buddet var registreret, ville Steve lukke auktionen og handelen ville være gennemført.
25.06.08  kl. 22.24 var handelen gennemført. Steve bad mig ringe til hans sekretær Wendy dagen efter for at aftale de nærmere detaljer.
              Der er 6 timers tidsforskel, så det skal tages i betragtning, når man ringer derover. Der blev betalt depositum via PayPal.
26.06.08  Kontaktede DSV transport for at indgå aftale om hjemtransporten.
26.06.08  Hurtigt svar og en pris, der lyder på 19.000 kr. Dette er meget dyrt, og forklaringen er, at bilen fragtes hjem i sin
              egen 20 fods container. Det er selvfølgelig en rar tanke i stedet for transport i 2 etager, men en fordobling er jeg ikke
              indstillet på at betale.
              Kontakter i stedet Bendix, men på grund af restriktioner for udskibning via Miami modtager de ikke biler. De fragter dem i
              til f.eks. Houston. De bliver jo også en dyr omgang.
26.06.08  Ringer til Wendy og får aftalt det praktiske med betaling. Spørger samtidig Wendy, om de kan arrangere transport helt til
              Danmark. Det kan de ikke men henviser til Schumacher.
              Spørger senere pr. mail om prisen er inkl. levering i Miami. Mangler fortsat svar på det og skal nok ikke forvente det
              afklaret før mandag eftermiddag, men det er vigtigt for at spare udgiften til at overføre penge til USA mere end 1 gang.
27.06.08  Jeg modtager nogle papirer på fax, som jeg skal underskrive og returnere. Meddeler sælger at jeg ikke kan komme i banken
              før mandag på grund de 6 timers tidsforskel. Spørger igen til Miami transporten.
27.06.08  Kontakter Schumacher i USA og får en pris. Den ligger noget over Schumacher, Danmarks pris, men måske sender de heller
              ikke bilerne i 2 etager.
              Eneste løsning er nu at kontakte Schumacher Danmark på mandag og få dem til at arrangere hjemtransport.
              Jeg regner fortsat med, at sælger skal levere bilen til Schumacher i Miami, da det sandsynligvis er det billigste.
              Eneste usikre punkt er nu problemerne med at udskibe fra Miami til Danmark. Der kræves kopi af Pas underskrevet af 
              Skifteretten, hvilket godt kan blive både dyrt og forsinkende. Der er dog en mulighed for at undgå det, hvis sælger skriver
              under på "et eller andet". Det må Schumacher finde ud af.
28.06.08  Jeg mailer endnu en gang til Wendy for afklaring af Miami transporten. Måske læser de post om lørdagen.
29.06.08  Svar fra Wendy, der siger, at de foretrækker Schumacher afhenter den.
30.06.08  Overfører restbeløbet til sælger via min bank.
30.06.08  Kontakter Schumacher og får en meget professionel behandling af Sisse. Jeg udspørges om relevante oplysninger, og der
              oprettes hurtigt en sag. Afhentningen er heller ikke noget problem, måske bortset fra prisen 505 $, som faktisk er mere
              end det dobbelte af, hvad sælger oplyste, han kunne gøre det til.
              Sisse fortæller hurtigt, hvad alle omkostninger i forbindelse med hjemtagningen vil udgøre.
              Med hensyn til de særlige toldregler i Miami, er der intet at gøre. De vil have en eksportfuldmagt POA
              (Export Power of Attorney) fra den nye ejer, idet registreringsattesten straks skal påføres den nye ejers navn.
              Hertil skal bruges nummeret på bilens Title, hvilket jeg skriver til sælger for at få.
01.07.08  Modtager nummeret, som straks mailes til Sisse.
02.07.08  Modtager mail fra Sisse med en udfyldt POA, som jeg så skal til Skifteretten for at få underskrevet. Der skal medbringes
              pas og 300 kr. I Skifteretten får jeg at vide, at der skal bestilles tid til sådan en opgave, men de forbarmer sig over mig,
              og udfærdiger dokumentet som jeg underskriver i overværelse af Notarius og betaler 300 kr. for.
              Dokumentet sender jeg til Sisse sammen med et farvekopi af mit pas. Jeg er lidt nervøs, idet jeg har smidt Jensen væk
              som efternavn og bruger nu kun Brindt. I passet er underskriften altså anderledes end i POA´en. Det skal såmænd nok
              give problemer hos en eller anden emsig tolder i Miami!
              Schumacher sender så dokumentet videre til USA med express kurerpost UPS formedelst 650 kr. Det er lige før, at man selv
              kan flyve over med den.
              Nu er det så bare at vente på bilen dukker op.
03.07.08  Spørger Wendy om hun har modtaget restbeløbet, hvilket hun bekræfter. Siger samtidig at alt er klar til, at Schumacher
              kan afhente bilen.
14.07.08  Da ferien er forestående, kontakter jeg Sisse for at høre om der er noget, der skal ordnes, inden jeg tager på ferie på fredag.
              Svaret kommer hurtigt. "Alt er som det skal være. Jeg har netop fået tracking nummer på papirerne så bestiller pick up nu".
              Det vil altså sige, at papirarbejdet er i orden og afhentningen af bilen nu sættes i gang.
14.07.08  Jeg skriver til Wendy for at høre, om det er muligt at få lidt fotos fra afhentningen.
16.07.08  Modtager i dag 5 fotos fra afhentningen af bilen. Nu er den altså på vej til Miami, hvor US Customs kan bruge op til 14 dage
              inden bilen kan påbegynde hjemtransporten.
30.07.08   Er på ferie i det sydlige Tyskland, og checker mail via telefonen. Her ligger en mail fra Sisse om, at der skal laves en ny POA.
              fordi der er fejl i den tidligere fremsendte. Hvad er nu det for noget? Sisse oplyser dog, at det ikke koster mig yderligere
              udover de 300 kr. som skifteretten vil have!! Ny POA er sendt med posten og ligger nu hjemme i Gistrup.
              Jeg skriver til Sisse og fortæller, at jeg er på ferie og ikke kan lave det nye dokument før tidligst om en uge.
03.08.08  Vi vælger at køre fra Tyskland i morgen, og holde de sidste feriedage i Sønderborg. Jeg får derfor sendt brevet fra Sisse
              til Padborg, hvor jeg vil afhente det mandag aften, når vi kommer til Danmark.
04.08.08  Får under hjemturen bekræftet, at brevet med POA´en ligger klar til afhentning i Padborg. Afhentes sent mandag aften.
05.08.08  Jeg kontakter skifteretten i Sønderborg, og får at vide, at der ikke skal bestilles tid hos dem. Jeg kan bare komme.
              POA´en underskrives af notaren, og jeg sender det med posten til Sisse. Samtidig sendes en mail via telefonen, hvor jeg
              beder Sisse bekræfte, at hun modtager det dagen efter.
06.08.08  Sisse bekræfter, at POA´en er modtaget og straks videresendes til USA. Så er jeg spændt på, hvad der nu sker....
07.08.08  Mail fra Sisse "Afventer ny POA ankommer i USA - herefter en loadplan"
15.08.08  Mail fra Sisse "Vi afventer loadplan".
18.08.08  "Tropisk storm på vej mod Florida". Sådan er overskrifterne i vejrudsigterne i disse dage. Det er stormen "Fay", der er
              på vej fra Cuba mod Florida. Inden den rammer Florida i dag, forventes det, at den er blevet til en "Hurricane".
              "Heldigvis" siges det, at den rammer den sydvestlige del af Florida, så måske går Miami og Oldsmobilen fri.
19.08.08  Mail fra Sisse: "Vi afventer loadplan".
              "Fay" er vistnok gået udenom Miami, selvom den tog en rute lidt tættere på end først antaget. Den ramte den
              sydvestlige del af Florida i dag og gik derefter mod nordøst ind over Florida, men så vidt jeg kan se udenom Miami.
22.08.08  Der må snart være gået de 14 dage, som tolden har til at undersøge bil og papirer, så jeg håber snart at modtage loadplan.
25.08.08  Mail fra Sisse: "Forventet afgang er 12. september." Gad vide om tolderne så har frigivet bilen. Jeg sender mail til Sisse
              for at høre ad.
26.08.08  Mail fra Sisse: "Ja, den er klar og bliver pakket i container i næste uge".
              Hvis alt går planmæssigt, må bilen kunne være i Danmark først i oktober.
02.09.08  Storme eller hurricanes raser stadig i Atlanterhavet, og efter at orkanen "Gustav" raserede New Orleans i disse dage,
              er 3 nye storme på vej. "Hanna", "Ike" og "Josephine "Efter prognoserne ligger bl.a. Florida i "Hannas" skudlinie. De 2 andres
              retning er fortsat ukendt.
03.09.08  Mail fra Sisse: "Forventet afgang er 12. september".
06.09.08  "Hanna" gik østover mod North og South Carolina. Florida gik fri. 
08.09.08  Næste storm er "Ike", der har hærget Haiti de seneste dage, og i dag hærger Cuba med vindstød op mod 200 km/t.
              Prognoserne siger desværre, at den har retning direkte mod det sydlige Florida og dermed måske også Miami. Præsidenten har
              erklæret Florida i undtagelsestilstand og beboerne øgruppe Florida Keys har fået besked på at forlade deres hjem.
              Efter prognoserne har "Ike" dog kurs vest om Miami, så holder det, ser det ikke helt så galt ud med min bil. Det er selvfølgelig
              heller intet at regne mod de massive ødelæggelser, som disse storme hvert år forårsager på de kanter, men alligevel....
              Jeg regner dog med, at bilen er stoppet i en container, som "Ike" forhåbentlig ikke kan vælte.
09.09.08  "Ike" gik vest om Florida og har retning mod Texas og Mexico.
11.09.09  Ingen uge mail fra Sisse. Mon det er godt eller skidt. I morgen skal den jo gerne afsted.
12.09.08  Mail fra Sisse: "Forventet afgang er i dag". Ingen endelig bekræftelse, men det ser stadig ud til at den kommer afsted i dag.
18.09.08  I dag kom den længe ventede besked fra Sisse: "Forventet ankomst uge 41".
25.09.08  Samme besked fra Sisse: "Forventet ankomst uge 41".
29.09.08  Mail fra Rikke hos Schumacher: "Fortoldning til betaling". Af mailen fremgår at bilen nu er så tæt på Danmark, at jeg skal til at
              betale Skat for fortoldning af bilen. Beløbet skal indbetales til Skat inden 2 dage.
30.09.08  Turen går til Skat for at betale fortoldningen af bilen. Dette skal gøres før bilen kan frigives af toldmyndigheden.
              Den venlige told-medarbejder modtager beløbet, og lover at faxe til Århus, så bilen kan frigives hurtigst muligt.
30.09.08  Modtager et brev fra Schumacher med en faktura på havneafgifterne i Danmark. Beløbet overføres og herefter burde alle
              omkostningerne være betalt. 
07.10.08  Modtager et telefonopkald fra Rikke som fortæller, at bilen er klar til afhentning fra i dag kl.10.
              Laver de nødvendige tiltag og får afhentet bilen inden lukketid. Bilen starter efter lidt strømhjælp. Den lokale tank besøges
              og det viser sig, at der faktisk er temmelig meget benzin på tanken i forvejen. 
              Turen hjemover forløber problemfrit. Se fotos nedenfor fra afhentningen.     


             
                    

Fotos fra Ebay

   
   
   
   
   
   
 

 

Det ser ud til, at der er styr på det hele.
Bilen afhentes i Lakeland og køres til Miami,
hvorfra den skal udskibes.
Her er lidt fotos fra afhentningen af bilen i Århus.
   

     

                                      Til US Cars                                   Til Toppen