Erik Brindts Hjemmeside          Til forside

MGB 1973

Oldsmobilen blev solgt, og jeg vil forsøge at finde en mindre og "sjov" bil som jeg kunne køre i gennem hele sommerperioden. Jeg var egentlig faldet for en Volvo P1800, men efter at have læst en artikel om MGB i FDM´s medlemsblad Classic, besluttede jeg at sådan en skulle være min næste bil. Den kunne også fås som cabriolet eller Roadster, som den kaldes.
Det som jeg faldt for med denne bil (udover udseendet) var, at der kan købes alle reservedele til den. Den er nem at arbejde med og mekanisk bygget som om det var en lastbil.

Jagten gik ind og fra at være nogenlunde afslappet overfor årgang, farve m.m. endte kriterierne med at den skulle være rød, nyere årgang og model med handskerum. Mekanisk i orden og et pænt udseende og naturligvis "rustfri". Fra 1963 og frem til 1974 er der kun kosmetiske ændringer i det ydre, men teknikken er blevet lidt bedre gennem årene.
Der blev kigget på mange og endelig dukkede den rigtige så op på Ebay i starten af maj måned 2009. Bilen blev holdt under observation op til auktionens udløb. Der var kommet rigtig mange bud på den faktisk 25. Mindsteprisen var endnu ikke nået.
En halv times tid før auktionens udløb den 14.5.09 bød jeg og indsatte mit max. bud på bilen. Jeg var højest bydende, men mindsteprisen blev ikke nået. Jeg smed 500 $ oveni og opnåede derved mindsteprisen. Der kom ikke andre bud, og bilen var min.

Endnu en gang stod jeg så overfor at skulle hente en bil hjem fra USA, med alt hvad et indebærer af problemer og bekymringer.
Havde egentlig tænkt, at Schumacher igen skulle stå for opgaven, men firmaet havde fået ny ejer, og den tidligere ejer havde startet et nyt firma, der hedder Titan. Min tidligere kontaktperson hos Schumacher var flyttet med til Titan og opgaven var næsten lagt ud til dem, da jeg læste lidt om firmaet, som gav mig visse betænkeligheder. Det endte i stedet op med, at jeg indgik en aftale med Bendix Transport om at afhente bilen, som stod i Ohio.

Efter auktionen fik jeg mail fra sælger, der gerne ville høre, hvordan jeg havde forestillet mig betalingen af bilen skulle foregå. Jeg havde også et par spørgsmål til ham. På Ebay havde han oplyst, at der sat et andet rat på bilen og andre hjulspænder, men han havde de originale, hvis en køber hellere ville have disse monteret. Det ville jeg naturligvis gerne have. Derudover havde han skiftet ventildækslet fra det originale røde med et sort, der havde noget udluftningshalløj monteret. Det blev vi enige om skulle blive siddende.

Den 15.5. kontaktede jeg Allan Pedersen hos Bendix Transport A/S  for at høre, om de kan få bilen hjem, og om de eventuelt kunne betale sælger ved afhentningen. Betalingen havde de desværre ikke mulighed for i Ohio, men bilen kunne de sagtens afhente. Det ville koste ca. 2.550 $ at få den fragtet til Danmark. En smule dyrere end Titan, men jeg føler mig mere sikker med Bendix. Betalingen vil jeg så selv stå for overfor sælgeren og håbe på, at det går godt.

Jeg kontakter Doug (sælger) for at få hans kontooplysninger og får dem ret hurtigt. Desværre ser det ikke ud til, at han har et IBAN kontonummer og opgiver heller ikke en BIC/Swift Code til hans bank. Spørger derfor min bankrådgiver om han kan bruge de kontooplysninger sælger har givet mig. Kl. er lidt over 16, så jeg får nok ikke svar i dag.

Mandag den 18.5. ligger svar fra Allan med en endelig pris 2450 $ altså 100 $ billigere end første ca. pris. Herudover forskellige forsikringsmuligheder. Jeg vælger en "All risk m/5.000 kr. i selvrisiko", der koster 3% af bilens værdi. Jeg bekræfter straks overfor Allan, at det er OK. Allan bekræfter ordren og fortæller, at deres folk i USA vil kontakte sælger for at afhente bilen. Jeg har lovet at give besked, når sælger har modtaget pengene.

Stadig intet svar fra banken, så jeg vælger lige at sende en rykker og får nu autosvar, at han holder ferie en uges tid. Der oplyses et par andre navne som jeg mailer til den 19.05. Banken svarer senere, at der ved overførsel til USA ikke skal bruges mere end sælger har oplyst.
Jeg overfører derfor beløbet, og det går også glat. Meddeler samtidig Doug, at pengene er undervejs og meddeler det samme til Allan, så bilen kan afhentes hurtigst muligt.

Den 20.5. kommer mail fra Doug, som er blevet kontaktet af Irene fra firmaet Penbroke Marine Service, der er blevet hyret til opgaven. Doug vil lige sikre sig, at det er OK, og at han må udlevere bilen og sende bilens papirer til firmaet. Jeg svarer samme dag, at det er OK. Et par timer senere beslutter jeg, at jeg hellere må konferere med Allan, at det virkelig er noget, han har sat i gang. Bare sådan for en sikkerheds skyld. Allan bekræfter at det er hans forbindelse, så alt er i orden.

Doug checker med sin bank den 20.5. men beløbet er endnu ikke indgået. Han lover at "keep me posted". Det er også alt for tidligt, idet det normalt tager 2-3 bankdage.
I morgen er det Kristi Himmelfartsdag og banken er lukket. Det samme er de fredag, så det bliver sikkert tidligst mandag før der sker noget.

Hjemkommet efter den forlængede weekend, kan jeg konstatere, at der intet er fra Doug.
25.5. bør så være dagen hvor pengene dukker op i USA. De er 7 timer efter os i Ohio, så det bliver først mandag eftermiddag jeg kan have noget fra Doug. Jeg checker lige hans aktiviteter på Ebay og kan se, at han har sat yderligere 2 biler til salg. Jeg er fortsat ikke bekymret for, at der er noget galt med handlen. Om aftenen er der stadig intet nyt, så jeg beder Doug om at fortælle, såfremt beløbet ikke dukker op senest tirsdag.

Den 26.5. om morgenen er der mail fra Doug. Har har stadig ikke modtaget noget.
Den 27.5. er der intet fra Doug. Gad vide hvad det betyder? Jeg er nødt til at vente, til de vågner i USA. Er beløbet ikke modtaget skal jeg have fat i banken. Jeg skriver en mail til Doug for at høre om status.
Kl. 16.32 kommer der endelig et svar fra Doug. Beløbet er modtaget, og han har allerede talt med Irene og "things should progress now", skriver han. En halv time senere kommer der også mail fra Allan fra Bendix Transport med samme besked.
Det ser ud til, at der er styr på det nu.

Den 28.5. Mail fra Doug. Bilen blev afhentet kl. 23.30 dagen før. Desværre var det mørkt, så de fotos han fik taget blev ikke særlig gode. Men det vigtigste - bilen er nu på vej til New York og herfra forhåbentlig snart også på vej til Danmark.

Her står den så i USA den 27.5. omkring midnat og venter på at blive læsset ombord på en ret diset dag, så der ligger lidt dug på den...  og her står den vistnok forrest uden for blitzens rækkevidde.

Den 3.6. syntes jeg, jeg gerne ville vide, om papirer og bil er modtaget på terminalen hos Bendix og skriver derfor mail til Allan. Får straks dette svar: " Ja, vi har både bil og title. Vi pakker den på fredag og forventer den til Danmark den 7. juli 2009".
Det var betydelig mere, end jeg havde turdet håbe på. Altså allerede om en måneds tid kommer bilen til Danmark. Herligt!!!

26.06. Der kommer en faktura fra Bendix på transportomkostninger. Den indeholder også momsopkrævning, hvilket gør det hele meget nemmere, idet jeg undgår turen til Skat for at betale momsen. Her står også, at forventet ankomst med Majestic Mærsk er 8. juli.
Skibet er bygget i 1990 på Odense Stålskibsværft. Længden er 294 m. Bredden 32 m. Dødvægt 60.639 tons. 4437 TEU (antal 20 fods containere). Her er et billede af skibet.

02.07.09 På fakturaen står der noget om fortoldning af bilen. Jeg spørger for en sikkerheds skyld Allan om det er noget jeg skal reagere på, hvad jeg egentlig ikke forventer. Spørger samtidig til afhentningsdato.

03.07.09 Allan er på ferie og han afløser Tim svarer, at jeg ikke skal tænke på fortoldning. Det klarer Bendix. Han regner med, at bilen er klar til afhentning den 09.07. efter kl. 12., medmindre jeg hører andet.

06.07.09 Jeg har været meget i tvivl om, om jeg vil køre bilen hjem, eller jeg vil leje en autotrailer. I dag ringede jeg til Bugge og bestilte en autotrailer. Jeg tror, det er det nemmeste, sikreste og prismæssig er der ikke den store forskel.

08.07.09 ringer Tim og fortæller, at jeg kan hente bilen i dag efter kl. 12. Det kan jeg dog ikke nå at arrangere, så vi aftaler, at den hentes i morgen.

09.07.09 Afgang mod Fredericia kl. 12 med autotraileren bagefter Mazdaen. Jeg får hurtigt udleveret bilen og forsøger at starte den, så jeg kan køre den op på traileren. Æv - tanken er fuldstændig tom. Jeg finder senere ud af, at der står i papirerne, at tanken er "drained" og det skal altså tages helt bogstaveligt. Normalt er der altid nogle liter tilbage. Heldigvis er der et spil på traileren, så bilen kan trækkes op med det. Det tager lidt tid, før bilen står rigtigt. Jeg har også lejet nogle remme til at fastgøre bilen med, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvordan de virker og skal monteres, så det ender med, at jeg bare bruger remmene som tove, og fastgør dem med knuder. Det tog mig 1½ time at gøre klar til hjemturen.

Herefter går turen hjemover uden problemer, men med ankomst et par timere senere end forventet. Begge biler tankes på den lokale tank. Jeg har forsøgt at finde ud af, om bilen kræver blyerstatning. Det har jeg ikke fået et entydigt svar på, så jeg vælger at tilsætte det.
De sidste hundrede meter tilbagelægges og jeg er hjemme. MG´en hejses ned af traileren. Et par naboer dukker op og kigger på. Tiden er nu inde til at starte dyret, og den starter heldigvis med det samme og køres på plads i indkørslen, hvor den ikke fylder meget sammenlignet med de tidligere biler, der har stået der.

Den umiddelbare vurdering af bilen er god. Det indre ser meget fin ud og motorrummet ligeså. Bagagerummet ligner nærmest et nyt, men bundmåtten skal lige ud, før jeg tør være helt sikker. Et kig under bunden er meget lovende. Alt i alt ser det rigtig godt ud, men nu skal den lige gås igennem i weekenden inden den endelig dom fældes.

Efter nøjere gennemgang af bilen holdt det første indtryk heldigvis, idet en nøjere gennemgang af bilen viste at det er et meget fint eksemplar. Der er selvfølgelig nogle småting, men bilens alder taget i betragtning, er bilen absolut over gennemsnittet.
Tiden er gået med at se den lidt an. Vaske den og gøre den ren indvendig. Prøve at slå kaleche ned og op. Montere det tonneau, der dækker kabinen når kalechen er slået ned.
Kan bilen umiddelbart gå gennem synet eller... Jeg vil meget gerne have prøvet bremserne på et rullefelt. Ikke fordi de mærker til at fejle noget, men det vil være rart at vide, om de bremser som de skal, inden den skal til syn.

18.07.09 Sideblink skal være monteret. Jeg ændrer sidemarkeringer, som bilen er født med, til sideblinklys. Det er en nem måde at lave det på, og forhåbentlig er de monteret efter forskrifterne.

I uge 30 beslutter jeg at køre til syn med den. Jeg har fundet et synssted, hvor man også kan få testet bremserne på rullefelt. Så kan jeg gøre det før jeg beder ham om at syne bilen. Desværre viser det sig, at han holder ferie resten af juli måned. Synsstedet ved siden af min arbejdsplads holder også ferielukket, men kun i uge 30. Planen er nu at køre til syn mandag i uge 31.

21.07.09 Bremselysene har jeg glemt at teste, og det viser sig, at de ikke virker. Gennemgår hele ledningsnettet og finder ingen fejl. Fejlen må derfor ligge i den kontakt, man aktiverer ved bremsning.
Ringer til det lokale MG Center, som jeg er klar over har ferielukket, men de har en telefon åben for nødstilfælde. Det mener jeg mit problem er, og der er heller ingen problemer. Reservedelen er på lager og 5 minutter efter står jeg i butikken og får reservedelen. Den udskiftes nemt og bremselysene virker.
Nu er der kun bremserne tilbage. Nå ja, jeg er faktisk lidt usikker på, om forlygterne er gode nok. Især den ene, er lidt rusten i parabolen.

23.07.09 Det faconsyede gulvtæppe i bagagerummet sad ikke særlig pænt ind mod kabinen og fastgøres med et par velcro bånd.

24.07.09 Prøveskilte afhentes på motorkontoret, så de gælder søndag og mandag.

27.07.09 I dag skal den så til syn. Kører til synshallen lidt over middag, blot for at få den besked, at når der også skal toldsynes skal jeg bestille tid. Æv. Nå vi aftaler en tid næste dag kl. 08.00.

28.07.09 Kl. 8 kører jeg bilen ind i synshallen og alt går fint. Synsmanden er meget tilfreds med bilen stand og ikke mindst det der er nedenunder. Synes og godkendes med en enkelt bemærkning om de forreste positionslys, der ikke må lyse orange. Det skal ordnes.
Nu lysner det hele. Motorkontoret aflægges et besøg og afgiften udregnes til små 10.000 kr. Regeringens nyeste påfund "Brændstoftillægget" udregnes til 3.100 kr. Beløbet betales og jeg tager plads i køen for nummerpladeudlevering. Desværre har jeg endnu ikke modtaget det forsikringsbevis, jeg havde bestilt, så nummerpladerne kan ikke udleveres. Får at vide hjemmefra, at forsikringsbeviset er kommet med posten, men for at undgå turen hjem, prøver jeg i stedet bilforretningen, der ligger i nærheden af min arbejdsplads og det lykkes mig at tigge et forsikringsbevis hos dem. Turen går igen til motorkontoret, som heldigvis også ligger i nærheden af min arbejdsplads.
Nummerpladerne udleveres og sidst på eftermiddagen kører jeg hjem og får monteret nummerpladerne på bilen.

De første fotos nedenfor, er nogle af de fotos bilen er købt efter på Ebay. Længere nede aktuelle fotos fra afhentning m.v.

Følgende billederne er fra afhentningen:  
Her står den i Fredericia gemt inde mellem to lidt større biler. Ser jo fin ud!
Og pludselig står den hjemme. Turen gik fint og uden problemer.
Så er den placeret i indkørslen. Fylder ikke meget - mens storebror kommer til syne i garagen.
Toppen er rykket af. MG´en ser nu bedst ud uden "klud"
Interiøret m.v. ser flot ud.  
Så gøres der klar til montering af pladerne med Mads og Carina som interesserede tilskuere. og her sidder de så. Bilen er klar til brug.
Sæsonen er ved at være slut, og da Chevyen ikke er blevet solgt, skal der findes vinterhi til 2 biler. Jeg havde målt det lille rum til at MG´en godt kan stå der, men hvordan skulle den komme derind?
Det lykkedes at få de placeret ved midlertidigt at fjerne de 2 grå stolper, der understøtter garagetaget og erstatte dem med...
bæringen til venstre. Der skulle dog køres nogle gange frem og tilbage før den kom på plads. Her med vinterposen på.
MG´en var et sjovt bekendtskab. Den kørte glimrende, men jeg måtte efter et års tid erkende, at det ikke lige var mig, at køre i sådan en lille bil. Jeg skal have en amerikaner igen. Bilen blev sat til salg efter vi havde været på sommerferie. Prisen blev sat i den nedre ende af skalaen, for jeg ville gerne af med den inden vinteren. Desuden er der temmelig mange MGB til salg i Danmark.
Der gik kun 1 uge, så stod der en køber, der efter en prøvetur tog den med sig hjem. Hurtigere end forventet, men sådan går det jo nogen gange. Garagen er nu helt tom, og Mazdaen har erobret den midlertidigt.

                                     Til Biler                           Til toppen