Erik Brindts Hjemmeside          Til forside

Chevrolet Impala

Som skrevet andetsteds vil jeg gerne have en Cabriolet.

               Den købte jeg på Ebay den 30.december 2007.

Det blev som ønsket en Chevrolet Impala Convertibel, og den er fra 1968. Rød med hvid klud.
Ville egentlig have haft en, der var en 3-4 år ældre.

Handelen går forhåbentlig lidt mere smertefrit end da jeg købte Bel Air´n
Den er købt hos en stor forhandler af veteranbiler i St. Louis i Missouri. Forhåbentlig indebærer det,
at bilen er som beskrevet af sælger. Sælger har fået fine karakterer på Ebay for de biler, han hidtil
har solgt.

Sælger kunne tilbyde transport til Houston og herfra videre til Århus til en yderst konkurrencedygtig
pris i forhold til den transportør jeg brugte til at hente min Bel Air hjem. Faktisk sparede jeg mere end
400 $. Måske endda endnu mere, da der erfaringsvist kommer en del løse omkostninger
og gebyrer til
hos den tidligere transportør.

Det lidt usikre element er selvfølgelig, at jeg nødvendigvis måtte sende pengene for både bil, transport
og søforsikring
til sælger på forhånd, og så håbe på, at han får bilen sendt til Danmark.

Bilen har 2-3 gange tidligere været til salg uden at opnå den af sælger indsatte mindstepris. Jeg har hørt, at
amerikanerne bliver lidt fattige omkring juletid, så måske det har været årsagen til, at sælger til sidst udbød
bilen uden mindstepris. Jeg købte faktisk bilen til ca. 6000 $ mindre, end mindsteprisen havde været oppe på.

I skrivende stund 16.1.08 har jeg ingen anelse om, hvornår bilen dukker op.

Følg med længere nede på siden om udviklingen i køb og hjemtransport

Her er lidt fotos, som jeg har lånt på Ebay.



                

    

Dagbog for transporten fra St. Louis, Missouri USA til Århus.

31.12.07 Kl. 00.24. Der lægges et max.bud på Ebay et minut før auktionen udløber og bilen er min.
             Jeg overfører straks et depositum på 500$ som betinget af sælger.
31.12.07  Der kommer svar fra sælger med anmodning om indbetaling af depositum og besked om, at jeg
              vil blive kontaktet hurtigst muligt med henblik på restbetaling, afhentning m.v.
31.12.07  Mail fra sælger om hvordan restbeløbet skal indbetales. Samtidig en oplysning om, at sælger
              kan tilbyde at sørge for transport til Århus, hvilket selvfølgelig er interessant, da det vil gøre
              det hele lidt nemmere. Ruten er St.Louis, Missouri - Houston, Texas - Århus, Danmark.
01.01.08  Mail til sælger om at fortælle nærmere om transport tilbuddet.
05.01.08  Jeg bekræfter, at sælger skal sørge for transporten til Danmark og at jeg overfører beløbet
              mandag. Beder samtidig sælger om at checke, at der er frostvæske på køleren.
05.01.08  Svar fra sælger. Han checker kølevæske og giver mig besked, når pengene er modtaget.
07.01.08  Jeg beder min bank om at overføre beløbet og får at vide, at det tager ca. 3 dage, hvilket
              jeg meddeler sælger.
09.01.08  Mail fra sælger vedhæftet forskellige dokumenter, der skal underskrives og returneres, hvilket jeg
              straks gør. Dette er samtidig en bekræftelse på, at sælger har modtaget pengene. Hurra!
15.01.08  Jeg modtog en mail fra sælger, med oplysning om, at transporten er i gang og jeg får oplyst
              en kontaktperson hos land-transportøren Horizon Auto.
15.01.08  Mail fra Horizon Auto om, at de har modtaget bilens "title" (reg.attest) og de forventer,
              at den ankommer til Houston den 17.01.08.
23.01.08  Jeg er blevet lidt utålmodig, og vil egentlig gerne have en status på transporten, så jeg skriver til
              Horizon Auto for at høre lidt nærmere. De svarer hurtigt, at de fortsat venter på bilen men at den vil
              ankomme "snart".
24.01.08  Skriver til sælger for at høre nærmere om, hvor bilen egentlig er henne på nuværende tidspunkt.
30.01.08  Da jeg stadig intet har hørt, prøver jeg at få en status fra Horizon Auto.
30.01.08  Horizon Auto svarer tilbage, at bilen står på deres "Warehouse", og at jeg vil få besked, når de kender
              tidspunkt for afgang fra Houston og ankomst til Århus. Se det var jo skønt at høre.
13.02.08  Der er stadig intet nyt "from over there". Jeg er dog bekendt med, at der er mindst 3 ugers ventetid for
              transport af biler til Europa. Det skyldes et sand europæisk import boom af amerikanerbiler.
22.02.08  Jeg skriver en mail til Horizon Auto for at få en status, og tager herefter på ferie.
29.02.08  Hjemkommet efter ferie åbner jeg spændt min mailboks, blot for at konstatere, at der intet svar er fra USA.
              Jeg skriver derfor straks igen, og der går ikke mange timer, før Horizon Auto svarer. De beklager dels den
              manglende reaktion på min henvendelse, og dels at de fortsat ikke har været i stand til at sende min bil
              af sted. Begrundelsen er, at de skal have fyldt en 40 fods container, før den kan sendes til Århus, hvilket jo
              egentlig lyder meget fornuftigt. Der er begrundet håb om, at der kommer mere gods i den kommende uge,
              så jeg må bare væbne mig med tålmodighed og håbe containeren snart er fuld.
29.03.08  En måned er gået uden nyt fra USA. Skriver en høflig forespørgsel, om der er nyt.
01.04.08  Svar fra Horizon Auto. De har nu en bil mere til at stoppe i containeren. Der er dog rift om tomme containere, men
              så snart der dukker en ledig op, bliver bilen gjort klar til forsendelse. Jeg vil få en status "tomorrow".
04.04.08  Der skete ikke rigtigt noget "tomorrow", så endnu en mail afsted til Horizon Auto.
04.04.08  Allerede en time senere kom så det længe ventede svar. En kopi af "Bill of Lading" med oplysning om, at
              bilen er på vej til Danmark. Afgang fra Houston, Texas den 9. april og ankomst til Århus den 30. april med
              containerskibet "Heidelberg Express". HERLIGT!
                
Nedenfor er der lidt fotos af skibet.
                
Jeg vil undersøge, om det er muligt at trace skibet på turen.
11.04.08  Skibets rute til Europa er følgende:
                   - 11.04 New Orleans, Louisiana
                   - 15.04 Charleston, South Carolina
                   - 25.04 Southampton, England
                   - 29.04 Antwerpen, Belgien
                   - 30.04 Bremerhaven, Tyskland
              Herefter skal den omlades til et andet skib for videretransport til Århus - formentlig via Nord-Ostsee Kanal, der starter
              ved Elbens udmunding og via Rendsburg ender ved Kiel.
              I skrivende stund befinder skibet sig altså et eller andet sted i farvandet mellem Florida og Cuba.
25.04.08  I dag modtog jeg en mail fra Horizon Auto bilagt en ny Bill of Lading. Først troede jeg, det var på videreforsendelsen,
              til Århus, men højst overraskende var det en B/L på en transport fra Houston med et skib, der hedder "Hero".
              Hvad foregår der lige? Det tyder altså på, at bilen alligevel ikke kom ombord på "Heidelberg"
              Dette skib har anløb til de samme havne som "Heidelberg" har. Desværre med en uges forskydning, så min
              bil forventes nu at ankomme til Bremerhaven den 7. maj.
              Jeg har bedt Horizon Auto om at bekræfte, at bilen vitterlig er kommet med denne gang. Skibet havde afgang fra
              Houston den 19.04., så det må da kunne lade sig gøre at finde ud af.
27.04.08  Svaret fra Horizon Auto var ikke synderlig opmuntrende. Det var faktisk bare en kopi af endnu en B/L, der fortalte, at
              containeren heller ikke kom med "Hero". Skal man le eller græde!!
              Skibet hedder nu "New Orleans Express", og forventes at ankomme til Bremerhaven 14. maj.
              Jeg kontaktede selvfølgelig straks Horizon Auto for at få en forklaring.
29.04.08  Svaret kom så i dag. Horizon Auto havde bedt skibsmægleren om en forklaring, og den lød på noget med
              "allocation and weight issues with the Vessel".
              Desværre ikke noget entydig svar på, om containeren så vitterlig er med denne gang. Jeg prøver at skrive igen.
30.04.08   I dag kom et entydigt svar fra Horizon Auto. Ja, containeren med bilen er ombord.
              Der var oplyst et tracking nummer og jeg kan ved selvsyn konstatere, at det er rigtigt denne gang.
              Ankomst Bremerhaven 14. maj og forventet ankomst til Århus 16. maj. Så mon ikke jeg kan afhente bilen primo uge 21.
               Dataene for det nye skib "New Orleans Express", der også sejler for det tyske rederi Hapag-Lloyd, er flg.: Ågang 1989.
               Længde: 240 m - bredde: 32,2 m - kapacitet: 1516 containere - dødvægt: 42976 ton.
08.05.08   I dag blev jeg ringet op af den speditør, der skal modtage og ordne papirerne for bilen. Han skulle bruge en faktura
              til fortoldningen af bilen, som han forventede med lidt held ville ankomme til Århus i næste uge.
16.05.08  Mail fra speditøren med oplysning om, at bilen nu er fortoldet, og mod indbetaling af momsen vil Skat frigive bilen.
              Straks afsted til Skat i Aalborg for at indbetale beløbet og Skat faxede bekræftelse til Århus om at bilen kan frigives.
              Speditøren skrev at bilen "vil være klar til udlevering slut næste uge". Hvorfor den ikke umiddelbart kan frigives, er
              jeg ikke helt klar over.
20.05.08  Fik i dag en mail fra speditøren om, at Skat i Århus ikke var helt tilfreds med toldværdien. De ville også have moms
              af fragten
21.05.08  Differencen af momsen indbetales til Skat i Aalborg, der straks faxer til Århus om at beløbet er modtaget, hvilket jeg
              igen meddeler speditøren og venter spændt på klarmelding.
22.05.08  Speditøren fortæller nu, at den anden bil, der er i containeren, endnu ikke er betalt, hvorfor Skat/Rederiet ikke kan
              frigive containeren. Grrrr!
22.05.08  Meddeler speditøren i pæne vendinger, at det er utilfredsstillende at jeg skal være afhængig af en anden persons
              betalingsevne/-vilje, og beder ham at at undersøge om ikke min bil kan udtages under toldkontrol og toldlukkes igen.
22.05.08  Svaret er, at han er blevet lovet, at indbetalingen bliver foretaget i dag.
22.05.08  Kl. 14 hvor Skat lukker kontorerne, skriver jeg til speditøren og beder ham undersøge om den anden bil er betalt og
              hvis et ikke er tilfældet undersøge om min bil kan udtages alligevel.
22.05.08  Svaret er "at det ikke er muligt" - herefter sker der desværre ikke mere i dag.
23.05.08  Nu lysner det. Jeg har fået besked om, at jeg kan afhente bilen fra på mandag den 26.5.
26.05.08  Bevæbnet med prøveplader begav jeg mig afsted til Århus efter dytten. Selvom vejret i mange dage havde været
              usædvanlig godt og denne dag også skulle blive det, blev det en grå dag i mere end en forstand.
              Jo længere jeg kom sydpå, jo dårligere blev vejret. Regnen silede ned kl. 11.30 da jeg holdt ved lageret.
              Bilen var endnu ikke udtaget af containeren, men i løbet af en halv times tid, var den med besvær taget ud.
              Containere er ikke beregnet til brede biler og kun lagerets mest radmagre mand, kunne klemme sig ind mellem bil og
              containerens side for at afmontere surringen. Adgang til bilen foregik gennem sideruden. Bilen blev slæbt ud, da den
              ikke kunne starte.
              Trods utallige forsøg i øsende regnvejr lykkedes det ikke at få bilen startet, så jeg måtte rekvirere en fejeblad for at
              få bilen transporteret hjem.
29.05.08  Der har endnu ikke været tid til at kigge ordentligt på bilen, men der er noget galt ved tændingslåsen.
30.05.08  Tændingslåsen har min mekanikerven koblet fra, og bilen startes nu med en kontakt.
              Et nærmere gennemsyn af bilen viser, at den er i rigtig god stand. Karosseri og motor ser upåklagelig ud. Ingen rust.
05.06.08  Bilen er nu klar til at blive præsenteret på "American Wheels Meet" den 7.6. og den får et "Kan købes" skilt i forruden.
              Så må vi se, hvad der sker.
07.06.08  "American Wheels Meet-day". Klokken er 8.30, og Impalen køres ud af garagen. Der trykkes på knappen og bilens tag
              løfter sig og lægger sig pænt tilrette bag mig. Så går turen til Skalborg.
              Det er rigtigt sjovt at køre åben bil. Det kan man godt blive afhængig af. Bilen kører fortræffeligt og vækker berettiget
              opsigt blandt de øvrige morgenfriske.
              Bilen blev placeret på en efterhånden ret fyldt plads. Til Salg skiltet placeres i forruden og små sedler med
              telefonnummer placeres på sædet. Ved aftenstid viser det sig, at 9 sedler er væk. Måske blæst væk?
08.06.08   Den første henvendelse ligger på min telefonsvarer. Jeg forsøger uden held hele søndagen at ringe tilbage.
09.06.08   Endelig lykkes det at få kontakt til personen. Han vil gerne komme og kigge på den onsdag/torsdag med en ven.
11.06.08   Beslutter at sætte bilen til salg på "Small-Block". Der kommer hurtigt flere henvendelser bl.a. fra en person fra
               Aalborg, der gerne vil komme og kigge på den samme dag. Mindre end en time efter, er bilen solgt. Telefonen
               fortsætter med at ringe og mails tikker stadig ind på computeren. Gad vide om den er solgt for billig?
               Nå pyt - det gik hurtigt, og jeg holder pengene hjemme på den, og det er det vigtigste.

 


Til venstre ses logoet for Impalaen.
Til højre ses, hvordan en Impala "life" ser ud.
Lidt fotos fra
havnen i Århus
og transportcontaineren
26.05.2008
Det havde ikke regnet i flere uger, men de 4-5 timer vi tilbragte i Århus styrtregnede det.
Herefter var der tørvejr, og i skrivende stund 6.6. har det fortsat ikke regnet.
I Nordjylland faldt der iøvrigt ikke en dråbe vand.
Hvorfor skulle det lige netop regne den dag, der hvor jeg var?

 

Skrotbunken foran (ikke den sorte)
er Impalaens rejsefælle på turen.
En gammel Jeep ladvogn i en
umiddelbar elendig forfatning.
 
Så er den trukket
op på fejebladet og...
turen...
går i hastigt tempo...
hjemover, og vupti
så står den hjemme i indkørslen.
Nå, ja lidt snyd for den var faktisk lige en tur omkring mekanikeren for at få kigget på startproblemet.
29.05.2008
Med taget nede.
Sådan vil vi helst...
se den....
og selvfølgelig KØRE i den  

                                  Til US Cars                                          Til Toppen