Chevrolet Impala
Som skrevet andetsteds vil jeg gerne
have en Cabriolet.
Den købte jeg på Ebay den
30.december 2007.
Det blev som ønsket en Chevrolet Impala
Convertibel, og den er fra 1968. Rød med hvid klud.
Ville egentlig have haft en, der var en 3-4 år ældre.
Handelen går forhåbentlig lidt mere smertefrit end da jeg købte Bel
Air´n
Den er købt hos en stor forhandler af veteranbiler i St. Louis i
Missouri. Forhåbentlig indebærer det,
at bilen er som beskrevet af sælger. Sælger har fået fine karakterer på
Ebay for de biler, han hidtil
har solgt.
Sælger kunne tilbyde transport til Houston og herfra
videre til Århus til en yderst konkurrencedygtig
pris i forhold til den transportør jeg brugte til at hente min Bel Air
hjem. Faktisk sparede jeg mere end
400 $. Måske endda endnu mere, da der erfaringsvist kommer en del løse
omkostninger og gebyrer til
hos den tidligere transportør.
Det lidt usikre element er selvfølgelig, at jeg
nødvendigvis måtte sende pengene for både bil, transport
og søforsikring til sælger på
forhånd, og så håbe på, at han får bilen sendt til Danmark.
Bilen har 2-3 gange tidligere været til salg uden at opnå den af sælger
indsatte mindstepris. Jeg har hørt, at
amerikanerne bliver lidt fattige omkring juletid, så måske det har været
årsagen til, at sælger til sidst udbød
bilen uden mindstepris. Jeg købte faktisk bilen til ca. 6000 $ mindre, end
mindsteprisen havde været oppe på.
I skrivende stund 16.1.08 har jeg ingen anelse om,
hvornår bilen dukker op.
Følg med længere nede på siden om udviklingen i
køb og hjemtransport
Her er lidt fotos, som jeg har lånt på Ebay.
Dagbog for transporten fra St. Louis, Missouri USA
til Århus.
31.12.07 Kl. 00.24. Der lægges et max.bud på Ebay et minut før auktionen
udløber og bilen er min.
Jeg
overfører straks et depositum på 500$ som betinget af sælger.
31.12.07 Der kommer svar fra sælger med anmodning om indbetaling
af depositum og besked om, at jeg
vil blive kontaktet hurtigst muligt med henblik på restbetaling,
afhentning m.v.
31.12.07 Mail fra sælger om hvordan restbeløbet skal indbetales.
Samtidig en oplysning om, at sælger
kan tilbyde at sørge for transport til Århus, hvilket selvfølgelig er
interessant, da det vil gøre
det hele lidt nemmere. Ruten er St.Louis, Missouri - Houston, Texas -
Århus, Danmark.
01.01.08 Mail til sælger om at fortælle nærmere om transport
tilbuddet.
05.01.08 Jeg bekræfter, at sælger skal sørge for transporten til
Danmark og at jeg overfører beløbet
mandag. Beder samtidig sælger om at checke, at der er frostvæske på
køleren.
05.01.08 Svar fra sælger. Han checker kølevæske og giver mig
besked, når pengene er modtaget.
07.01.08 Jeg beder min bank om at overføre beløbet og får at vide,
at det tager ca. 3 dage, hvilket
jeg meddeler sælger.
09.01.08 Mail fra sælger vedhæftet forskellige dokumenter, der
skal underskrives og returneres, hvilket jeg
straks gør. Dette er samtidig en bekræftelse på, at sælger har modtaget
pengene. Hurra!
15.01.08 Jeg modtog en mail fra sælger, med oplysning om, at
transporten er i gang og jeg får oplyst
en kontaktperson hos land-transportøren Horizon Auto.
15.01.08 Mail fra Horizon Auto om, at de har modtaget
bilens "title" (reg.attest) og de forventer,
at den ankommer til Houston den 17.01.08.
23.01.08 Jeg er blevet lidt utålmodig, og vil egentlig gerne have
en status på transporten, så jeg skriver til
Horizon Auto for at høre lidt nærmere. De svarer hurtigt, at de fortsat
venter på bilen men at den vil
ankomme "snart".
24.01.08 Skriver til sælger for at høre nærmere om, hvor bilen
egentlig er henne på nuværende tidspunkt.
30.01.08 Da jeg stadig intet har hørt, prøver jeg at få en status
fra Horizon Auto.
30.01.08 Horizon Auto svarer tilbage, at bilen står på deres "Warehouse",
og at jeg vil få besked, når de kender
tidspunkt for afgang fra Houston og ankomst til Århus. Se det var jo
skønt at høre.
13.02.08 Der er stadig intet nyt "from over there". Jeg er dog
bekendt med, at der er mindst 3 ugers ventetid for
transport af biler til Europa. Det skyldes et sand europæisk import boom af amerikanerbiler.
22.02.08 Jeg skriver en mail til Horizon Auto for at få en status,
og tager herefter på ferie.
29.02.08 Hjemkommet efter ferie åbner jeg spændt min mailboks,
blot for at konstatere, at der intet svar er fra USA.
Jeg skriver derfor straks igen, og der går ikke mange timer, før Horizon
Auto svarer. De beklager dels den
manglende reaktion på min henvendelse, og dels at de fortsat ikke har
været i stand til at sende min bil
af sted. Begrundelsen er, at de skal have fyldt en 40 fods container,
før den kan sendes til Århus, hvilket jo
egentlig lyder meget fornuftigt. Der er begrundet håb om, at der kommer
mere gods i den kommende uge,
så jeg må bare væbne mig med tålmodighed og håbe containeren snart er
fuld.
29.03.08 En måned er gået uden nyt fra USA. Skriver en høflig
forespørgsel, om der er nyt.
01.04.08 Svar fra Horizon Auto. De har nu en bil mere til at stoppe i
containeren. Der er dog rift om tomme containere, men
så snart der dukker en ledig op, bliver bilen gjort klar til
forsendelse. Jeg vil få en status "tomorrow".
04.04.08 Der skete ikke rigtigt noget "tomorrow", så endnu en mail
afsted til Horizon Auto.
04.04.08 Allerede en time senere kom så det længe ventede svar. En
kopi af "Bill of Lading" med oplysning om, at
bilen er på vej til Danmark. Afgang fra Houston, Texas den 9. april og
ankomst til Århus den 30. april med
containerskibet "Heidelberg Express". HERLIGT!
Nedenfor er der lidt fotos af skibet.
Jeg vil undersøge, om det er muligt at trace skibet på turen.
11.04.08 Skibets rute til Europa er følgende:
- 11.04 New Orleans, Louisiana
- 15.04 Charleston, South Carolina
- 25.04 Southampton, England
- 29.04 Antwerpen, Belgien
- 30.04 Bremerhaven, Tyskland
Herefter skal den omlades til et andet skib for videretransport til
Århus - formentlig via Nord-Ostsee Kanal, der starter
ved Elbens udmunding og via Rendsburg ender ved Kiel.
I skrivende stund befinder skibet sig altså et eller andet sted i
farvandet mellem Florida og Cuba.
25.04.08 I dag modtog jeg en mail fra Horizon Auto bilagt en ny Bill
of Lading. Først troede jeg, det var på videreforsendelsen,
til
Århus, men højst overraskende var det en B/L på en transport fra Houston
med et skib, der hedder "Hero".
Hvad
foregår der lige? Det tyder altså på, at bilen alligevel ikke kom ombord
på "Heidelberg"
Dette
skib har anløb til de samme havne som "Heidelberg" har. Desværre med en
uges forskydning, så min
bil
forventes nu at ankomme til Bremerhaven den 7. maj.
Jeg har
bedt Horizon Auto om at bekræfte, at bilen vitterlig er kommet med denne
gang. Skibet havde afgang fra
Houston
den 19.04., så det må da kunne lade sig gøre at finde ud af.
27.04.08 Svaret fra Horizon Auto var ikke synderlig opmuntrende. Det var
faktisk bare en kopi af endnu en B/L, der fortalte, at
containeren heller ikke kom med "Hero". Skal man le eller græde!!
Skibet
hedder nu "New Orleans Express", og forventes at ankomme til Bremerhaven
14. maj.
Jeg
kontaktede selvfølgelig straks Horizon Auto for at få en forklaring.
29.04.08 Svaret kom så i dag. Horizon Auto havde bedt skibsmægleren om
en forklaring, og den lød på noget med
"allocation
and weight issues with the Vessel".
Desværre ikke noget entydig svar på, om containeren så vitterlig er med
denne gang. Jeg prøver at skrive igen.
30.04.08 I dag kom et entydigt svar fra Horizon Auto. Ja,
containeren med bilen er ombord.
Der var oplyst et tracking nummer og jeg kan ved selvsyn konstatere, at
det er rigtigt denne gang.
Ankomst Bremerhaven 14. maj og forventet ankomst til Århus 16. maj. Så
mon ikke jeg kan afhente bilen primo uge 21.
Dataene
for det nye skib "New Orleans Express", der også sejler for det tyske rederi Hapag-Lloyd,
er flg.: Ågang 1989.
Længde: 240 m - bredde: 32,2 m - kapacitet: 1516 containere -
dødvægt: 42976 ton.
08.05.08 I dag blev jeg ringet op af den speditør, der skal
modtage og ordne papirerne for bilen. Han skulle bruge en faktura
til fortoldningen af bilen, som han forventede med lidt held ville
ankomme til Århus i næste uge.
16.05.08 Mail fra speditøren med oplysning om, at bilen nu er
fortoldet, og mod indbetaling af momsen vil Skat frigive bilen.
Straks afsted til Skat i Aalborg for at indbetale beløbet og Skat faxede
bekræftelse til Århus om at bilen kan frigives.
Speditøren skrev at bilen "vil være klar til udlevering slut næste uge".
Hvorfor den ikke umiddelbart kan frigives, er
jeg ikke helt klar over.
20.05.08 Fik i dag en mail fra speditøren om, at Skat i Århus ikke
var helt tilfreds med toldværdien. De ville også have moms
af fragten
21.05.08 Differencen af momsen indbetales til Skat i Aalborg, der
straks faxer til Århus om at beløbet er modtaget, hvilket jeg
igen meddeler speditøren og venter spændt på klarmelding.
22.05.08 Speditøren fortæller nu, at den anden bil, der er i
containeren, endnu ikke er betalt, hvorfor Skat/Rederiet ikke kan
frigive containeren. Grrrr!
22.05.08 Meddeler speditøren i pæne vendinger, at det er
utilfredsstillende at jeg skal være afhængig af en anden persons
betalingsevne/-vilje, og beder ham at at undersøge om ikke min bil kan
udtages under toldkontrol og toldlukkes igen.
22.05.08 Svaret er, at han er blevet lovet, at indbetalingen
bliver foretaget i dag.
22.05.08 Kl. 14 hvor Skat lukker kontorerne, skriver jeg til
speditøren og beder ham undersøge om den anden bil er betalt og
hvis et ikke er tilfældet undersøge om min bil kan udtages alligevel.
22.05.08 Svaret er "at det ikke er muligt" - herefter sker der
desværre ikke mere i dag.
23.05.08 Nu lysner det. Jeg har fået besked om, at jeg kan afhente
bilen fra på mandag den 26.5.
26.05.08 Bevæbnet med prøveplader begav jeg mig afsted til Århus
efter dytten. Selvom vejret i mange dage havde været
usædvanlig godt og denne dag også skulle blive det, blev det en grå dag
i mere end en forstand.
Jo længere jeg kom sydpå, jo dårligere blev vejret. Regnen silede ned
kl. 11.30 da jeg holdt ved lageret.
Bilen var endnu ikke udtaget af containeren, men i løbet af en halv
times tid, var den med besvær taget ud.
Containere er ikke beregnet til brede biler og kun lagerets mest
radmagre mand, kunne klemme sig ind mellem bil og
containerens side for at afmontere surringen. Adgang til bilen foregik
gennem sideruden. Bilen blev slæbt ud, da den
ikke kunne starte.
Trods utallige forsøg i øsende regnvejr lykkedes det ikke at få bilen
startet, så jeg måtte rekvirere en fejeblad for at
få bilen transporteret hjem.
29.05.08 Der har endnu ikke været tid til at kigge ordentligt på
bilen, men der er noget galt ved tændingslåsen.
30.05.08 Tændingslåsen har min mekanikerven koblet fra, og bilen startes nu med en kontakt.
Et nærmere gennemsyn af bilen viser, at den er i rigtig god stand.
Karosseri og motor ser upåklagelig ud. Ingen rust.
05.06.08
Bilen er nu klar til at blive præsenteret på "American Wheels Meet" den
7.6. og den får et "Kan købes" skilt i forruden.
Så må vi se, hvad der sker.
07.06.08 "American Wheels Meet-day". Klokken er 8.30, og Impalen
køres ud af garagen. Der trykkes på knappen og bilens tag
løfter sig og lægger sig pænt tilrette bag mig. Så går turen til
Skalborg.
Det er rigtigt sjovt at køre åben bil. Det kan man godt blive afhængig
af. Bilen kører fortræffeligt og vækker berettiget
opsigt blandt de øvrige morgenfriske.
Bilen blev placeret på en efterhånden ret fyldt plads. Til Salg skiltet
placeres i forruden og små sedler med
telefonnummer placeres på sædet. Ved aftenstid viser det sig, at 9
sedler er væk. Måske blæst væk?
08.06.08 Den første henvendelse ligger på min telefonsvarer.
Jeg forsøger uden held hele søndagen at ringe tilbage.
09.06.08 Endelig lykkes det at få kontakt til personen. Han
vil gerne komme og kigge på den onsdag/torsdag med en ven.
11.06.08 Beslutter at sætte bilen til salg på "Small-Block".
Der kommer hurtigt flere henvendelser bl.a. fra en person fra
Aalborg, der gerne vil komme og kigge på den samme dag. Mindre end en
time efter, er bilen solgt. Telefonen
fortsætter med at ringe og mails tikker stadig ind på computeren. Gad
vide om den er solgt for billig?
Nå pyt - det gik hurtigt, og jeg holder pengene hjemme på den, og det er
det vigtigste.
|