Familien Brindts Hjemmeside          Til forside

Chevrolet Impala 1958

Efter Mustangen var blevet solgt i juni 2012, gik jagten ind på en nye veteranbil. Ikke noget bestemt mærke eller model. Jeg vidste bare, det igen helst skulle være en 50´er bil. Der er en speciel charme over de 50´er biler. Det er en rigtig amerikaner. Vi kiggede på Cadillac på Ærø, Thunderbird på Sjælland og Chevrolet 1952 på Falster, Chevrolet Impala 1960 i Viborg og meget andet.

I Rudkøbing konstaterede vi, at Chevrolet 1952 ikke var i en stand, som vi ville købe. Bilen var pæn, men ikke nogen show car. Samme sted viste det sig, at ejeren også havde en Chevrolet Bel Air og en Impala fra 1958. Vi var solgt på stedet, men bilerne var ikke til salg. Efter lidt snakken frem og tilbage kunne Bel Air´en måske godt købes. Det ville han vende tilbage om senere. Efter nogle uger fik vi OK for at den var til salg, og vi kørte igen til Rudkøbing for at se nærmere på den.
 
Vi var ikke i tvivl om, at det skulle være en 58´er Chevy og selvfølgelig helst en Impala, der er topmodellen, men også væsentlig dyrere.
Der er ikke mange 58´ere til salg fordi den faktisk aldrig har været særlig værdsat og dermed skrottet. Det har dog ændret sig i de seneste år, hvor bilen er blevet utrolig populær og dermed også dyr. I reserve havde vi dog en 1957 Bel Air, som jo var vores første veteranbil.

Gennem en bekendt fik jeg en kontakt i Californien, som påtog sig opgaven med at finde en 58´er i rigtig god stand. Han fandt også nogle, men aldrig den, der fik det til at sige "bang". Samtidig surfede jeg selv meget på internettet for at finde et godt eksemplar. Der er mange Convertible til salg, men dels vil jeg ikke have en åben denne gang, og dels er de prismæssigt alt for dyre for os.

I England faldt jeg over en Impala, som på billederne så fantastisk ud. Jeg havde faktisk kigget på den længe, men syntes den var for dyr i forhold til det jeg ville ofre, men vi blev enige om, at hvis den var så fin som den så ud på billederne, ville vi godt ofre lidt mere end forventet. Når den var så tæt på, skulle den selvfølgelig ses an inden købet, så først i august under OL i London tog jeg sammen med min datter til London for at besigtige og hjembringe vidunderet. Alt var forberedt hjemmefra og jeg var overbevist om, at bilen skulle med hjem til Danmark. Det blev dog lidt en skuffelse for selvom bilen bestemt var fin, var den ikke i en kvalitet, som berettigede den høje pris. Selvom ejeren var villig til at sælge den væsentlig billigere en annonceret, var det ikke nok til, at jeg ville købe den.

Sidst i september fandt jeg endelig en Impala fra 1958 i utrolig god stand - ud fra billederne i hvert fald, og dem var der mange af. Historien og ejerforholdet bag bilen var også troværdig. Bilen var på Ebay og selvom jeg egentlig havde bestemt, at jeg ikke ville købe den næste bil ubeset, syntes jeg alligevel, at jeg ville byde på den. En søndag nat (23.09.) stod jeg derfor op for at holde øje med auktionen den sidste halve time. Mindsteprisen var stadig ikke nået og 1 minut før auktionens udløb, lagde jeg mit max. bud ind. Herved blev mindsteprisen nået og der kom ikke flere bud, så bilen var min.

Så kom det sædvanlig bøvl med at få pengene overført til sælger via banken. Selvom banken skriver, at det kun tager 2 dage, holder det aldrig stik. I skrivende stund lørdag den 29.09. har jeg endnu ikke fået nogen bekræftelse fra sælger på, at beløbet er modtaget. Så nu går weekenden uden der sker noget fremskridt i bilens rejse over Atlanten til Gistrup.

Også denne bils hjemrejse har jeg lagt i hænderne på Allan fra Bendix & Co. og det blev aftalt allerede dagen efter auktionen, men afhentningen kan jo ikke ske, før sælger modtager pengene, så nu må vi vente og se til mandag, om der kommer OK fra sælger. Der er altså gået en uge nu siden købet.

Søndag nat lå der besked fra sælger om, at pengene er modtaget og at bilen kan afhentes. Jeg skrev straks en mail til Bendix & Co mandag morgen, og bad dem sørge for at lave aftale omkring afhentning af bilen og give mig besked, når den var hentet.

Onsdag 3.10. kom der besked fra sælger om, at bilen var blevet afhentet uden bemærkninger om skader e.l. Det var jo dejligt. Gav straks meddelelsen videre til Allan og afventer nu afskibningsdatoen.

Torsdag 11.10. Det er nu en uge siden bilen blev hentet hos sælger, og jeg vil gerne have en status på hjemtransporten, så jeg skriver en mail til Allan, der straks svarer, at jeg vil få en status fredag.

Fredag 12.10. skriver Allan, at containeren er planlagt til at pakkes i slutningen af næste uge (42). Herefter skal den igennem tolden og først derefter bliver den afskibet.

Søndag 28.10. erfarer jeg, at Sandy kan forventes at ramme New York midt i næste uge. Sandy er en kraftig hurricane/orkan kategori 1, der i denne uge har hærget det Caribiske Øhav - Jamaica, Cuba og Bahamas, hvor den har forvoldt store ødelæggelser og kostet en del menneskeliv. Nu er den så på vej direkte mod New York, hvor min bil sandsynligvis stadig står i en container og afventer skibstransport. Nøjagtig det samme sket i 2008, hvor min Oldsmobile skulle udskibes fra Florida. Det er dog helt normalt med disse storme på denne årstid, men rammer den, hvor man forventer, kan den resultere i store oversvømmelser og ødelæggelser. Måske containeren selv kan flyde til Danmark :-).
Jeg håber, retningen ændrer sig de næste dage, eller Sandy aftager i styrke. Foreløbig har borgmesteren i New York her til aften evakueret 375.000 mennesker fra byen, så Sandy skal tages meget alvorlig.

Det er nu mandag morgen, og orkanen forventes at ramme New York med fuld styrke om ca. 24 timer. Alle offentlige transportmidler, flytrafik og skoler er aflyste allerede nu, så Sandy tages fortsat meget alvorligt i USA. Det bekymrer selvfølgelig også mig, så jeg skriver en mail til Allan for at høre nærmere om hvor bilen er pt., og hvordan den opbevares. Jeg håber den står trygt og godt i en container og da USA og New York jo ikke er ukendt med disse kraftige efterårsstorme, er havnen forhåbentligt bygget til at modstå orkaner.
Allan svarer ret hurtigt, at han godt kan forstå jeg er bekymret, men hans seneste status er fortsat, at den er pakke i container på terminalen i New York og afventer tolden. Det blev jeg ikke beroliget af.

Tirsdag den 30.10. raser Sandy ind over bl.a. New York og nabostaten New Jersey med katastrofale følger. Oversvømmelser, kraftig orkan, ildebrande og dødsfald. Det er ret kaotisk. Strømmen er forsvundet i store dele af byen og bilerne sejler rundt i gaderne
Onsdag er Sandy væk fra New York og fortsætter ind i landet. I TV ses billeder af undergrundsbaner, tunneller og villaområder, der står under vand. Det har ikke været vist noget i TV, der kan give mig et indtryk af forholdene i containerterminalen. Der er heller ingen opdatering på terminalens hjemmeside og stadig intet web kamera. 

31.10. Medierne omtaler stadig ødelæggelserne i USA. Det er specielt New Jersey, der er hård ramt. New Jersey er nabostat til New York og en del af New York City ligger i New Jersey. Her ligger også containerterminalen Port Newark, hvor jeg antager på min bil står.
Også i USA er der gået menneskeliv tabt under orkanen pt. ca. 60-70 dødsfald.

01.11. spørger jeg Allan, om han har nyt om situationen på containerterminalen. Deres hjemmeside fortæller ikke rigtigt noget.

02.11. Port Newark Containerterminals hjemmeside skriver nu, at de fortsat er lukket pga orkanen. De har ingen strøm, hvilket de håber at få fredag eftermiddag. De reparerer faciliteter, udstyr og infrastruktur. De har ingen muligheder for at tilgå de enkelte containere, men tracking kan lade sig gøre via deres hjemmeside. Jeg kan ikke udlede noget om selve containernes tilstand. Altså fortsat uvished om bilens skæbne.

Lørdag 3.11. læser jeg, at containerterminalen fortsat ingen strøm har fredag. De forventer, det sker lørdag. Lørdag forventer de også at kunne frigive oplysninger om containerne i terminalen. Måske åbner de mandag!

Søndag læser jeg, at de nu (lørdag) har fået strøm og forventer at åbne på mandag. Dog kun for specifikke import og export opgaver. På valgdagen holder de åbent for forespørgsler vedrørende gods. Det må snart kunne lade sig gøre, at få noget konkret viden om bilen.

Onsdag 7.11. ringer jeg til Allan fra Bendix. Han fortæller, at der ikke er nogle containere, der er væltet på terminalen. Det var jo en god oplysning at få. De nederste 2 lag kan have fået vandskader gennem containernes ventilationshuller. Nu kan jeg bare håbe på, at "min" container har stået mellem de øverste lag.
Indholdet i containerne bliver ikke checket, medmindre de åbenlyst kan se, der er sket beskadigelser. Containeren bliver altså sendt med skib og så kigger vi på bilen, når den ankommer til Danmark. Det bliver spændende at se, om det er en våd eller tør bil, der dukker op.
Går alt efter planen, lastes skibet i uge 47 og afsejler 21.11. med forventet ankomst 11.12.

Fredag 23.11. mail til Allan for status. Får straks svar, at containeren er omborg og forventes til DK i uge 50. Nu går det fremad.

Torsdag den 29.11. modtager jeg ankomst advis fra Bendix & Co. Containerskibet "APL Melbourne" har fragtet den sikkert over Atlanten, og er i går anløbet Rotterdam, hvorfra den afsejler i dag. Næste destination for skibet er Bremerhaven. Om min container fortsat er om bord er jeg er jeg usikker på. Måske skibet sejler helt til Århus. Bilens forventede ankomst til Fredericia er stadig den 11.12.
Nedenfor er der lidt fotos og information om "APL Melbourne".

Du kan nu også se nogle reklamefotos af bilen fra 1958 nedenfor.

30.11. Jeg har et ønske om at være tilstede når containeren åbnes, men det kan desværre ikke lade sig gøre af sikkerheds- og forsikringsmæssige årsager. Jeg må altså vente til Allan giver mig besked om bilens tilstand. På det tidspunkt skal vi også finde ud af, om der skal taksator på bilen eller den er i hel stand  og bare kan fragtes videre til Gistrup.

01.12. Kan se af "APL Melbournes" sejlplan, at den nu har retning mod England. Min container er derfor losset enten i Rotterdam eller Bremerhaven, hvor den bliver omlæsses til et andet skib, der skal sejle den til Århus.

Fredag den 7.12. modtager jeg faktura på transport, forsikring, havne- og importafgifter.

Tirsdag den 11.12. kommer så det længe ventede øjeblik, hvor opringningen fra Bendix kommer. "Vi har lige trukket den ud af containeren, og er nu ved at pumpe vandet ud af den", sagde Allan. Han kunne dog ikke holde masken i mange sekunder. Det var heldigvis en joke. Containeren var helt tør og bilen derfor også uskadt. Det var en rigtig god besked at få dagen efter min runde fødselsdag. Forventet ankomst til Gistrup er på torsdag medmindre vintervejret driller. Allan vil sende fotos af bilen senere i dag. Dem kan du se nedenunder.

Torsdag 13.12. dukkede Impalaen så endelig op i Gistrup i 10 graders frost. Det første indtryk er, at den lever helt og aldeles op til forventningerne. Den passer fuldstændig til beskrivelsen. Nedenfor kan du se de første billeder fra ankomsten.

03.04.2013 Foråret lader vente på sig i år. Der er stadig ret lave -grader om natten og kun nogle få plusgrader om dagen. Derfor har det trukket ud med at få bilen kørt til syn. De seneste dage har der dog været høj solskin, og det ser ud til, at det meste salt er blæst af de tørre veje. Derfor besluttede jeg at køre til syn med bilen i dag. Bilen blev vejet hos det lokale "Landbrugets Storkøb" og tallene nåede op på 1740 kg. Herefter af sted til Skalborg Synshal, hvor synsmanden var fuld tilfreds med bilen, og den blev godkendt uden anmærkninger.

Næste skridt er nu at få betalt afgiften. Man kan ikke længere få det gjort straks på Motorkontoret. Nu skal det laves på Skats hjemmeside, og der kan gå op til 3 uger inden de får behandlet sagen, og man får beløbet at vide. I mellemtiden kan jeg altså ikke køre i den, medmindre den forsynes med prøvenummerplader, som kun er en ansvarsforsikring. Altså er der nu kun at vente. Det er for risikabelt at køre uden kasko.

07.04.2013 Jeg vil have sorte plader på bilen, men dem kan man ikke bestille før afgiften er beregnet/betalt, og der er en leveringstid på op til 8-12 uger. Det virker fuldstændig tosset, at man ikke kan gøre disse ting sideløbende. Bestillingen blev sendt i dag og Skats pris for denne ydelse er 1180 kr. som er prisen for et sæt nummerplader og et tillæg på 1300 kr. fordi de skal være sorte. Vildt, ikke! Men det skal blive endnu mere vildt og grotesk.

16.4.2013. Skat arbejdede hurtigt og "allerede" i dag fik jeg meddelelse om, at afgiften er beregnet. 8.800 i afgift og 7.800 i den uretfærdige "brændstofbøde", som jeg straks kørte til motorkontoret for at betale. Her var som sædvanlig ventetid (45 minutter), selvom mange af opgaverne er flyttet fra motorkontorerne.
Som noget nyt er Skat begyndt at tage penge for at ekspedere kunderne. Det er virkelig grinagtigt set i relation til de afgifter der skal erlægges når man skal indregistrere en bil. Jeg valgte derfor ikke at få pladerne udleveret hos Skat, men i stedet støtte min synsmand med de 200 kr., som det koster i ekspeditionsgebyr at købe et sæt nummerplader der koster 1180 kr., som jeg jo allerede har betalt for én gang.
Vildt, ikke! Men det skal endnu en gang blive endnu mere vildt og grotesk. Der kom plader på bilen, og jeg var køreklar.

29.05.2013 blev jeg ringet op af Motorkontoret, der fortalte, at mine sorte nummerplader var klar til afhentning, så dagen efter gik turen igen til Motorkontoret, og igen med en "pæn" ventetid på over 30 minutter.
De nye plader blev fundet frem, og jeg havde selvfølgelig de hvide plader med til afmelding.
For denne ulejlighed udbad Skat sig 60 kr. i ekspeditionsgebyr og for ulejligheden med at udlevere de sorte plader udbad de sig 200 kr. Det er virkelig et sygt system!! Tæller man det hele sammen har det altså kostet mig 3.920 kr. for nummerplader.
Til den pris burde man i det mindste kunne forvente, at der ingen nævneværdig ekspeditionstid er.

Fortsættes.....

Her er lige nogle billeder af skønheden. Flot bagparti.
Pæn og velholdt kabine. Flot motorrum med nyrenoveret 348 Big Block
    
               Nedenfor er en række reklamefotos af 1958 modellerne
                  Impala Hardtop Sports Coupe, men convertible, er da også en nydelig model.
   
      Her er containerskibet APL Melbourne, der fragtede bilen til Europa

Vessel's Details

Ship Type: Container ship
Year Built: 2010
Length x Breadth: 261 m X 32 m
Gross Tonnage: 40541, DeadWeight: 50278 t
Speed recorded (Max / Average): 20 / 16.6 knots
Flag: Liberia [LR]
   
Ja, så er Impalaen ankommet til Danmarks vintervejr. Den ser jo heldigvis stadig godt ud.
Jeg håber, der er frostvæske på køleren, for der loves ned til minus 15 grader i nat. Nydelig. Bare ikke der slæbes for meget sne ind i den.
De røde terninger har taget turen med til Danmark. Men nummerpladerne har de desværre afmonteret. Pyt, de var nu heller ikke noget særligt.
 
Flotte linier. Nu skal den bare hjem i garagen.  
I dag dukkede Impalaen endelig op i et snedækket Danmark. Den har fået hæderspladsen.Tak til John fra Baja Transport for at tænke på at minimere risikoen fra saltet på vejene.
Den ser flot ud. Der har været 15 graders frost i nat, og det ses tydeligt på bilen.
Så er den ved at være løsnet og klar til at køre ned. Batteriet havde ikke klaret frostgraderne, så den måtte have lidt starthjælp, men startede så også straks.
Her står den så i garagen med et pænt lag frost. Det første indtryk er, at bilen er i fortræffelig stand. Foråret lod vente på sig i år, og dermed også muligheden for at få bilen til syn og på plader...
...men den 3. april kunne jeg ikke vente længere. Vejret havde været fint i nogle dage, og saltet var væk fra vejene. Af sted til syn på prøveplader, hvor bilen blev godkendt uden anmærkninger.
Der er kommet hvide plader på Impalaen. Vejret har ikke artet sig siden de kom på, men i dag skulle den på vejen. Efter en køretur hjem fra "Dudi´s Garage" tabte jeg (endnu en gang) en hjulkapsel, og benyttede lejligheden til at tage nogle fotos.
Flot front... ...og bagpartiet findes ikke flottere!
"Dudì`s Garage" havde kaldt til et lille cruise fra Nørresundby til Svenstrup, hvortil en god håndfuld biler havde vej. Her holder vi ved det faste mødested, Havnen i Nørresundby ved Limfjordbroen.
Der var mulighed for at på Impalaen på lift, så undervognen kunne betragtes. Jeg har selvfølgelig set den nogle gange før, men det syn bliver man aldrig træt af.
Den er så pæn og regulær. Alt er nyt og nydeligt udført.
  Henrik og Erik.                                                           Foto: Connie Sinding
Impalaen fra en sjov vinkel.                               Foto: Connie Sinding 04.06.13. Der er kommet sorte plader på Impalaen, og de præsenteres i Lundby Krat.                                                               Foto: Connie Sinding
Her er vi på vej til Læsø.
Bemærk også den sjældne og flotte Vauxhall ved siden af.
Pause i Østerby.
Frokostpause ved saltsyderiet. Udstilling ved Læsø Museum