Erik Brindts Hjemmeside          Til forside

Sommerferie i Jylland 2015.

Vi tilbragte de første 2 ugers ferie i sommerhuset i Tversted, og i de sidste 2 uger kørte vi rundt i Jylland med campingvognen på krogen. 3 campingpladser var udvalgt hjemme fra, og søndag den 2. august satte vi kursen mod Esbjerg Camping, der ligger i Esbjergs nordlige udkant. En fin plads med fine faciliteter.
4 overnatninger havde vi i Esbjerg og fredag kørte vi til Aabenraa, hvor de næste 4 overnatninger skulle tages på Fjordlyst Camping, der ligger højt og smukt beliggende i den sydvestlige udkant af byen. En lidt mindre plads, hvor vi nok nødig vil bo i højsæsonen, da der er alt for få sanitære faciliteter. Selvom campingpladsen var under halvfyldt, måtte vi alligevel stå i kø for at få et bad om morgenen. Lidt synd, for toiletbygningen er virkelig flot indrettet.
Også i Aabenraa tog vi 4 overnatninger, og mandag fortsatte vi til Ebeltoft Strand Camping. En fantastisk plads. Bekvem afstand til centrum, god beliggenhed, flotte sanitære installationer og rigelig af dem. Modsat de 2 andre pladser vi besøgte, var pladsen i Ebeltoft nærmest fuld besat, og det fortsatte den med at være de dage vi var der.
Efter en ret dårlig sommer rent vejrmæssigt, var de 2 uger vi kørte rundt med udmærket flot sommervejr. Vi nøjedes med at sætte solsejlet op alle dage.

Lejren i Esbjerg. Campingpladsen er meget stor, og der var masser af ledige pladser at vælge imellem. Esbjergs "vartegn". Den 9 meter høje skulptur "Mennesket ved havet".

Vi kørte en tur til Ribe og nød en frokost i denne baggård. Lidt stemningsbilleder fra Ribe å.

Erik poserer i forgrunden. Pladsen omkring kirken er meget anderledes end sidst vi besøgte byen. I 2011-2013 blev pladsen nemlig totalt omlagt.
Flot flisebelægning rundt om hele kirken Det har virkeligt pyntet på Domkirkepladsen.

Vi er ankommet til Campingpladsen i Aabenraa, hvor vi skal tilbringe de næste 4 dage af ferien. I byen ligger Kunstmuseet Brundlund Slot, hvor vi gik en tur i slotshaven
Hyggeligt sted nærmest midt i byen Vandmøllen ved slottets indgang.
Tilbage på pladsen nyder vi det gode vejr. Pladsen var inddelt i mindre områder ved hjælpe af gitterhegn.
En god ide for let adskillelse af de enkelte parceller.
Dybbøl Mølle skulle selvfølgelig også besøges endnu en gang. Selvfølgelig også Sønderborg, hvor vi i 2007 havde en fortræffelig sommerferie. Broen i baggrunden var lukket pga renovering.
Den hyggelige havnepromenade. Turen gik videre til Ebeltoft Strand Camping, hvor vi var heldige...
og fik anvist denne plads med fin udsigt til vandet, selvom campingpladsen næsten var fyldt.  Flot solnedgang fra forteltet.
Hver tirsdag er der, ligesom i Aalborg, veterantræf ved Kalø Vig.
Området ligger smukt lige overfor Kalø Slotsruin, og med...
...Eriks interesse for de gamle biler, måtte vi naturligvis aflægge stedet et besøg. Jeg tog lidt fotos at de mest spændende biler.
Hillman Aero Minx 2 Door Streamlined 2/3 Seater Sports Saloon Car Kan ikke huske årgangen men må være ca. 1935.
Hillman´ens maskinrum. Triumph TR3 1958
Fiat Dino 1968. En bil jeg altid har være meget fascineret af. Opkaldt efter Enzo Ferraris søn Dino, der døde som 24 årig.
Denn kunne jeg ikke stå for. BMW 300 Isetta 1959. 12 HK. Den er da sjov.
Og "Lille Knold" havde taget sin mekaniker med. Denne lille labre pige.
Pudsigt køretøj. Reliant Robin hedder den. Årgang - tja, den så dagens lys i 1973 og produceres til 1981

Lloyd Alexander 600TS 1960. 28 HK
Tilbage på campingpladsen nød vi solnedgangen.
Billederne fra besøget på Fregatten Jylland
Vi har flere gange betragtet Fregatten "Jylland", men aldrig ment, at det kunne være pengene værd at komme ind og se det.
Det var en stor fejl. Besøget er absolut alle pengene værd.
Jeg har lavet en speciel side om

I Ebeltofts gågade faldt vi tilfældig over et skilt om Farvergården, og at man absolut skulle se den.
Gratis entre, så hvad kunne man forvente?
Jo, stedet er absolut et besøg værd.
Det eneste bevarede købstadsfarveri i Nordeuropa. I drift i perioderne 1772-1788 og 1824-1925. Opført 1700-1850.
Sidste farver Johan Petersen fremviste selv derefter gården som museum til sin død i 1959, hvorefter Ebeltoft kommune drev det videre.
Her var en driftig håndværksvirksomhed, hvor der blev farvet garn og klæder for omegnens beboere. Maskinerne står der endnu, og det hele "virkeliggøres" af gamle filmoptagelser af Johan Petersens arbejdende i farveriet. Filmene vises på væggene ved de enkelte maskiner.

Erik i gården foran "dasset" i den højre dør.

Der var naturligvis også dyr på Farvergården, der bl.a. blev brugt til at trække maskiner i farveriet Her ses staldkarlens værelse, der ligger lige ved siden af stalden og med kighuller ind til stalden, så dyrene nemt kunne tilses.
Endnu et værelse. Bryggerset med de gamle køkkenredskaber.
Det gamle komfur med potter og pander. Som det ses er komfuret meget lavt.
Her er vi så i stuen. Og her er den fine stue.
Farverens soveværelse Det gamle rådhus.
Her er vi på besøg i fangekælderen under rådhuset med fodlænken. Rådhuset set fra bagsiden, hvor vi står i gården til "Siamesisk Samling", der bestemt også er et besøg værd.
Skabt af Rasmus Havmøller under sit ophold i Siam 1914-1933.

2 dage efter vi havde set gamle biler ved Kalø Vig, vendte vi tilbage for at besøge ruinen. Ruinen kan kun besøges til fods, og går via denne 500 m lange stenbrolagte dæmning. Ruinen er en af de bedst bevarede middelalderborge. Anlagt i 1313 af Kong Erik Menved efter bondeoprøret i 1313.

Her ses den lange dæmning, der oprindeligt var forsynes med en vindebro.  Beliggende på toppen af en naturlig ø gav det kongemagten god udsyn.

På øen går den en del kreaturer frit og græsser. Kig mod land.

Dorte spejder udover vandet. Af den første borg på stedet er der kun rester tilbage under de nuværende ruiner. Ruinerne som ses i dag er udført af kong Valdemar Atterdag.

I 1500 tallet fungerede borgen kun som administrationscentrum, hvorfra skatter og afgifter blev inddrevet.
Billedet er ruinens store tårn.
Borgen fungerede også som fængsel og den senere svenske konge Gustav Vasa har siddet her indtil han i 1519 flygtede forklædt som studedriver. Præsten Søren Quist sad her også indtil han blev henrettet i 1626.

I 1672 skænkede kong Christian V borgen til sin søn Ulrik Frederik Gyldenløve, der lod borgen nedrive for at bruge materialerne til at opføre Charlottenborg ved Kongen Nytorv i København.

God udsigt fra borgen udover landskabet.

Byggeriet minder på mange måder meget om Hammershus Slotsruin på Bornholm.  Solide tykke mure.

Vindebro og voldgrav i sydhjørner.   Og fra en anden vinkel.

Murværket bærer præg af mange år på bagen.  Dæmningen, der ikke kan anbefales med barnevogn.

Midt på dæmningen havde en "hensynsfuld" hundeejer samlet hunden efterladenskaber op i en plastikpose, der så blev placeret på toppen af denne pæl.