Erik Brindts Hjemmeside          Til forside

Sommerferie i Jylland 2014.

Eftersom vi dette år holdt tidlig sommerferie i Kroatien uden campingvogn, var planen, at vi sidst på sommeren ville tage lidt rundt i Jylland. Vi havde på forhånd udset os 5 pladser fordelt i hele Jylland, som vi ville aflægge besøg. Alle beliggende i cykelafstand fra en større by. Mandag den 28. Juli var vogntoget samlet, cyklerne var spændt på taget, og kursen blev sat mod Skive.

© på alle fotos med dato

Vi fik anvist campingpladsens bedste plads, som lige var blevet ledig. Efter en cykeltur til Skive, var det godt med en lille Hancock, der kunne slukke tørsten.

Bedre udsigt fra campingvognen fås vist ikke. Tirsdag tog vi på udflugt i området. Her er vi ved Feggesund Færgen.

Et kig over Thisted Bredning. Her er vi på vejen til Salgjerhøj, der ligger i Flade bakker på Nordmors
Der er et stykke vej ud til det 89 m. høje bakkedrag, så det må blive en anden gang, vi går helt derud. Men en fantastisk udsigt er der allerede her. Man skulle kunne se 40 gravhøje og 22 kirker fra Salgjerhøj.
Turen gik videre til Hanklit, der ligger ikke langt fra Salgjerhøj. Heller ikke her kom vi helt til toppen. Det var en meget stejl sti derop, men herfra alligevel flot udsigt over Thisted Bredning
Klinten er 60 m. høj og består af moler og lag af vulkansk aske. Klinten blev købt i 1934 af en forening, der ønskede at forhindre råstofudvinding, og i 1937 blev den fredet.
Her får man et indtryk af, hvor stejl klinten er. Og her ses tydeligt de forskellige lag klinten består af.
Erik nyder udsigten over Thisted Bredning. Jeg mener, det er færgen til Fur
Næste dag står også på sightseeing i området. Vester Vandet Kirke var første stop. Eriks familie stammer oprindeligt fra området ved Klitmøller 7 km herfra.  Indtil 1872 brugte beboerne i Klitmøller denne kirke, så man kan sige, at 7 km. før bilernes tid var en lang tur til kirken, som de på den tid besøgte ugentligt. I 1872 indviedes en ny kirke i Klitmøller.
Kirken er opført i 1100 tallet. Klokketårnet meget senere i 1905 Uret er skænket af Skudeejerne fra Klitmøller i 1754. Bemærk billedet af en sandsskuden.

Zoomet viser det den type både, som skudeejerne i Klitmøller sejlede gods med mellem Danmark og Norge. Fra Vester Vandet kørte vi de 7 km. til Klitmøller ude ved Vesterhavet. Vi spiste en fortrinlig frokost på Røgeriet.
Området er jo kendt som et fantastisk sted for surfere. Nok ikke den ønskede vindstyrke for surferne, men hele byen var fyldt med dem.

Et kig fra den store udsigtsplatform, der er bygget på stranden. Vi fik slet ikke set nok af området, så vi kommer tilbage!
Fra Klitmøller kørte vi sydpå langs kysten og besøgte Lodbjerg Kirke Danmarks mindste landsbykirke fra ca. 1500.
Den lille kirke er meget flot indrettet. Vi kørte videre sydover og ud på tangen med færgen til Thyborøn.
Færgen "Kanalen" på vej til Thyborøn. Vi kørte tilbage på tangen, der adskiller Vesterhavet og Nissum Bredning.
Et kig ind mod "fastlandet" med Agger for enden af vandet. Et eller andet sted her, gennembrød havet under en stormflod i 1825 tangen og Agger Kanal opstod. På et tidspunkt var den 440 m. bred og passeredes i 1855 af ca. 1800 skibe. Der var endda dampskibsforbindelse til England gennem tangen.
Gradvis blev kanalen tilsandet og i 1877 lukkedes den helt. I stedet anvendtes Thyborøn kanal, der opstod ved en ny stormflod i 1863.
Vi kørte mod Vestervig, hvor Nordens største landsbykirke ligger kun 4-5 km. fra Danmarks mindste. Den er enorm. Er oprindelig opført som kirke i Vestervig Kloster i 1100-tallet. Klostret eksisterer ikke længere.
Kirken bliver desværre låst kl. 15, så vi kunne ikke komme ind i den.
Valdemar den Stores søster Liden Kirsten ligger begravet her, efter hun blev beordret dræbt af Valdemar, da hun mod hans vilje, ville giftes med Prins Buris. Buris selv blev lænket til kirken indtil han selv døde 11 år senere og blev begravet samme sted!
Ikke bare kirken er stor. Sådanne 2 store flotte parkeringsarealer er der i forbindelse med kirken, hvor der i øvrigt også findes nogle udgravninger af en byhøj fra jernalderen, hvor man kan se husenes og vejenes omrids.
Fra Vestervig kørte vi til Næssund for at sejle over til Mors, og derfra hjem mod campingpladsen i Skive. Den lille færge på vej mod land.
Dorte nyder den korte tur over vandet. Så er vi ved at være ovre.
Næste dag besøgte vi Skive og den fantastisk flotte bro, der... ...med sine 300 m. er Danmarks længste træbro ved floddeltaet, hvor Karup å munder ud i Skive fjord..
Efter frokost forlod vi torsdag den 31. juli den dejlige campingplads i Skive, og satte kursen mod Silkeborg. 1 dag senere end oprindeligt planlagt.

Vi havde egentlig udvalgt Indelukket/Gudenå Camping, men pladsen faldt ikke lige i vores smag, så vi kørte igen.
Vi landede i stedet på Silkeborg Sø Camping.
Bygget 2006 for at forbinde byen med havnen og for at gøre det fugtige område tilgængeligt.
Fredag ville vi tage på en lille tur på åen og tog cyklerne de 1,5 km til bymidten. Dorte er klar til afgang.
Hjejlen sætter kurs mod Himmelbjerget. Hjulene snurre lystigt.
Og kort tid efter lægger vi også fra land... ... og indhenter Hjejlen...
...som pisker af sted... ... i røg og damp.
Her forlader vi Hjejlen og vender tilbage mod Silkeborg. Det er Remstrup Å, vi sejler på og altså ikke Gudenåen, som mange nok tror.
  Vi sejler under jernbanen, og Silkeborg toner frem i det fjerne.
En kreativ person med en kædesav har forvandlet dette træ langs åen til et lille kunstværk. Efter sejlturen cyklede vi en over på den den anden side af åen, og fortsatte de 3 km hen til Aqua Akvarium og Dyre Park
Vi syntes ikke, stedet som helhed var et besøg værd, men storken.. ..og dens mage var meget sjove at se,
Her ses de begge. Den fætter her er en odder.
Og her en bæver. Vores generelle indtryk var, at stedet levede for meget op til sin målsætninger om, at det hele skulle være bæredygtigt og egentlig passe sig selv. Tilbage ved åen satte vi os igen og nød udsigten. Jeg kunne ikke lade være med at fotografere familien her, med mor og far dybt begravet i deres ipods eller hvad det nu er. Sådan kan man også holde ferie.
Her er vi gået på den anden side af åen ved Papirfabrikken, hvor der i øvrigt ligger en Bones restaurant helt ned til åen. Remstrup å løber umiddelbart herefter ud i Gudenåen
Søndag kørte vi til Aarhus for at besøge den Gamle By. Gademusikanten underholdt. Vi løb straks ind i ulykkelig historie, hvor denne kvinde af fogeden var blevet sat på gaden med sine ejendele, da huslejen ikke var betalt.
I et andet hus sad disse 4 piger og så meget artige ud. Igen mødte vi gademusikanten, der nu sad ved åen.
Tjenestekarlen henter vand ved brønden... ...og bærer det ind i huset.
Stemningsbilleder omkring åen Drengen leger med sit lille sejlskib i snor.
Interiør fra en Købmandsforretning i den nye del af den Gamle By. Og her Radio- og TV forretningen.
Campingvognen skulle egentlig være flyttet til Århus ifm besøget i den gamle by, men det var nemmere at lade den blive i Silkeborg.

Mandag pakkede vi sammen og satte kursen mod næste station Vejle. Her havde vi udset os Vejle City Camping, der ligger i Nørreskoven som nabo til Vejle stadion.
I et af husene ligger farmand og snorker højlydt i udtrækssengen i stuen.
En lille fin plads. Vi valgte at lade være med at slå solsejlet op. Vejret var godt og teltet var unødvendigt. Om eftermiddagen cyklede vi de 2 km. til Vejle. Her ses Vejle å omkring komplekset "Bryggen"
Vejle Fjord Broen. Og det særprægede byggeri "Bølgen" i udkanten af Vejle.
Tirsdag ville vi besøge Løveparken i Givskud. Meget sjovt at køre rundt i bil mellem de vilde dyr.
De er tydeligvis vant til postyret, for de værdigede os ikke et blik,
  Bisonokser
En blanding af giraffer, zebraer, antiloper m.m.
En kæmpeodder, som konstant knurrede ganske højlydt.
De små aber havde et stort område, som man kunne gå igennem... ...på anlagte stier. Berber-aber hedder de.
Aberne passede sig selv og ænsede os nærmest ikke. Ham her kunne vi ikke dog ikke færdes i blandt. Silver bag´en sad og kiggede ud over sit kongerige.
Der hygges i gorillafamilien.

Vi fortsatte til Jelling og de to store gravhøje med kirken imellem. Foto taget fra den ene gravhøj af kirken fra det 1100-tallet, hvor Gorm den Gamle ligger begravet.
Den lille Jellingesten er rejst af Gorm den Gamle ca. år 950. til minde om sin kone Thyra. Teksten på den siger:
Kong Gorm gjorde disse kumler efter Thyra sin kone Danmarks bod.
Den store Jellingesten rejst ca. 975 af Harald Blåtand til minde om sine forældre Gorm og Thyra. Teksten af runerne siger:
"Kong Harald bød gøre disse kumler efter Gorm sin fader og efter Thyra sin moder - den Harald, som vandt sig hele Danmark og Norge og gjorde danerne kristne"
Vi skulle egentligt også have været en tur til Tønder som sidste station på vejen, men vi havde brugt flere dage end beregnet på de besøgte campingpladser, så Tønder må vente til en an gang.   Fredag den 9. august spændte vi campingvognen på krogen og begyndte hjemturen efter en dejlig ferie i et par uger og med et fantastisk vejr.