Erik Brindts Hjemmeside          Til forside

Sommerferie 2014 i Kroatien

Dette års sommerferie blev afholdt meget tidligt i forhold til, hvornår vi plejer at gøre. Valget var meget utraditionelt faldet på Kroatien, hvor vi havde lejet et Mobil Home på Campingpladsen Porton Biondi ved byen Rovinj på Istrien. Destinationen var som altid udvalgt ud fra kriterierne tæt på by og tæt på havn.
Vi startede hjemmefra tirsdag 3. juni kl. 07.10. Var i Padborg 3 timer senere og fik handlet i grænsebutikkerne. Herefter gik det sydover.
 
Jeg kan ikke mindes, at der har været så megen trafik på de tyske motorveje, som tilfældet var i år. Mange steder kørte vi i kø i flere kilometer i venstre vejbane, og kilometervis af lastbiler var nærmest gået i stå i højre vejbane. Billedet var det samme på hjemturen.

 © på alle fotos med dato                                       

Vi ankom til det bestilte overnatningssted ved 21 tiden. Noget senere end beregnet pga trafikken, så billedet er taget næste dag. Vi nåede dog lige at få aftensmad inden køkkenet lukkede. Et fint moderniseret Landgashof Niebler i Adelsdorf 1050 km. fra Gistrup. Vi boede mod gården. 85 euro incl. morgenmad.
    
Godt solidt tysk møblement  Fint badeværelse
    
Som det ses havde vi cyklerne bag på bilen. Vi kørte via Karawanken tunnellen fra Østrig ind i Slovenien. Tunnellen var med lysregulering spærret, så det kun var muligt at køre i én retning af gangen. Heldigvis kom vi til at holde blandt de forreste biler og ventede vel en 15-20 minutter inden der blev grønt lys.  Vi ankom til Rovinj onsdag ved 18-tiden efter 780 km kørsel, hvor vi hurtigt fandt Campingpladsen Porton Biondi, der ligger i udkanten af Rovinj.  
   
Vi fik tildelt dette udmærkede Mobil Home, med fin plads til 2 personer.  Vi var heldige og havde fået et af de bedst beliggende huse. Flere af husene lå skjult bag husene med vandudsigt.                        arkivfoto
Fin kombineret stue... ..og køkken
Badeværelse og toilet. Dobbeltseng.
og et værelse med 3 sengepladser.
Udsigten var fornem. Pladsen var ikke overfyldt på da vi ankom, og blev egentlig aldrig overfyldt. Ganske vist kom der mange autocampere, men de kørte igen efter få dages ophold.
Alle mobil homes var stort set udlejet hele tiden.
   
Et luftfoto af Rovinj.                                                               arkivfoto. Og et mod den anden side.                                         arkivfoto.
   
Og et med havnen i forgrunden.                                    arkivfoto. Og et hvor campingpladsen er markeret.                        arkivfoto.
Rovinj ligger på Istrien og har ca. 15000 indbyggere. Den tilhørte oprindelig Venedig 1283-1797, hvilket byen også bærer præg af. Herefter blev den indlemmet i Det Østrigske Kejserrige frem til 1917. Efter 1. Verdenskrig 1918 tilhørte den Kongeriget Italien frem til 1947, hvor den blev afstået til Jugoslavien, og i 1991 blev den en del af det selvstændige Kroatien.
Den har oprindelig ligget på en ø, som senere er forbundet med fastlandet efterhånden som den voksede. Husene ligger helt ud til havet hele øen rundt.
Her ses "øen" med den gamle bydel og det markante kirketårn. Dorte er gået helt tæt på de gamle huse på "øen".
Vi er nu gået ind i de smalle gader i den gamle bydel. Alle gaderne fører op til kirken på toppen af øen.
Erik har taget plads i en af de mange kølige gader.  
Et kig ned. På dette sted foran kirken er der ingen huse.
Kirken, Skt. Euphemia Katedralen, som kan ses meget langt omkring. Og kirketårnet, hvorpå der 60 m. oppe står en kobberstatue af martyren Euphemia, der endte sine dage som løvemad.
Her er pladsen foran kirken. Bemærk fliserne med løftehuller i. Det er gravstene. Der er fin udsigt fra pladsen foran kirken ud over vandet.
Også ind mod land er udsigten fantastisk. Herfra og ned mod vandet ligger husene helt ned til vandkanten.
Det går meget stejlt ned mod vandet.  
Øen set fra vandsiden På denne side ligger Restauranterne tæt langs vandkanten.
Fortsætter man til venstre forbi, hvor restauranterne ses på forrige foto, er der støbt trapper og plateauer mellem klippestykkerne Overalt, hvor det var muligt at sidde eller ligge nogenlunde jævnt, var der mennesker.
   
  Fra hjørnet og hele vejen rundt om øen ligger mange spisesteder og barer helt ned til vandet,
Her ses en af dem, hvor man nærmest kan sidde med fødderne i vand, samtidig med man nyder en kold øl. Samme sted. Vi foretrak dog at sidde i skyggen under parasollen.
   
Baren vi sad på, set fra vandsiden. Man kan genkende de farvede parasoller.  En smule tættere på. 
   
På campingpladsen, hvor vi nød det gode vejr.  Her ses stranden ved campingpladsen. Et af de få steder, hvor der ikke, som ellers kendetegnende for øen, udelukkende var klipper. 
   
Krystalklart vand som det kun ses ved Istriens kyster.  Erik har taget opstilling på badeplateauet med Rovinj i baggrunden. 
   
Kig fra området ved campingpladsen. Igen strand af klipper...  ...og Rovinj i baggrunden. 
   
Havnen med den lidt nyere bydel "på fastlandet" i baggrunden. Der skal vi hen. Man kunne gå der hen via strandpromenaden.
   
Der er vi så nu, og de små både ligger i flere lag...  .. i hele havnen. 
   
I baggrunden ses "øen" til venstre og "fastlandet til højre"  Uanset hvor man befinder sig, er kirken altid til at få øje på. 
 
Tilbage ved området ved den gamle bydel. I baggrunden ses øen Katarina, hvor der bl.a. lå et hotel.  Masser af både i havnen. Det var muligt at komme ud med både med glasbund, så man kunne se livet i det krystalklare vand. 
   
Foto taget fra molen, hvor der jævnligt ankom større yachts. Også større end denne.  Så er det blevet tid til en kølig øl med udsigt over havnen.
   
Dorte står foran havnen. I baggrunden er der opstillet en scene, hvor der var underholdning.   
   
Tid til aftensmand, som vi indtager på en af de utallige restauranter, der ligger omkring havnen Vi havde bestilt dette sortiment af svinekød i alle afskygninger. Det smagte fortrinligt!
   
På campingpladsen var der også en restaurant.  
Første gang vi gik forbi, kom vi forbi bagsiden, og vi syntes egentlig ikke, det var et sted vi ville spise.
Men forsiden ser helt anderledes ud. 
   
Og det viste sig, at det faktisk var et udmærket sted, der serverede god mad.  Der var offentlig adgang til restauranten, men man kunne sagtens fornemme, at det var først på sæsonen. 
   
Det gjorde sig også gældende på campingpladsen, hvor der var masser af ledige pladser og laaangt græs.  Pladsen er ret stor med mange parceller, men en del af parcellerne er ganske små, og egner sig kun til et spidstelt. Dette er en parcel. Det er vejen i forgrunden. Man kan lige ane det røde skilt med pladsnummeret. Hvordan man får stillet noget op derinde, ved jeg ikke.
   
Ligeledes en parcel. Det røde nummer ses mellem græsset.  Endnu en parcel. 
   
Og her skal ikke mindre end 2 campister deles om pladsen.   
   
I dag cyklede vi nordpå væk fra byen.  Øen i baggrunden hedder Figarola 
   
Dette krydstogtskib anløb byen et par gange.  Det fyldte ganske godt op i landskabet og vi kunne se det tydeligt fra campingpladsen. 
   
Passagererne blev fragtet i land med shuttle både. Ud for skibets bagende var der lavet et lille vandland til dem.  Vi fortsætter ind mod byen langs havnepromenaden. 
   
Vi have bestemt, at vi ville prøve at spise fisk, som restauranterne tilbød i alle former.  Vi bestilte et fiskefad, så vi kunne prøve lidt af hvert. Lækkert ser det ud. 
   
Det var dog ikke den helt store succes. Måske fordi det hele var tilberedt i friture.  Efter måltidet går vi en tur på havnen... 
   
...og ser solen gå ned bag Rovinj.  Så er den væk bag byen. 
   
Vi brugte ikke bilen meget under opholdet, men i dag havde vi besluttet at køre til spidsen af Istrien - til halvøens største by Pula.
Byen er 3000 år gammel.
 I det 7. århundrede voksede byen stærkt især på grund af den gode beliggenhed i forhold til vandvejen til Venedig. Pest og Malaria gjorde et indhug i befolkningstallet, så der i det 17. århundrede kun boede ca. 600 mennesker i Pula. 
   
Pula er især kendt for det store romerske amfiteater, som er bygget omkring Kr. fødsel. Vistnok verdens 3. største.  Her blev afholdt gladiator- og ridderkampe med vilde dyr, som var normalt på den tid. Der var plads til 25.000 tilskuere, men kun ca. en trediedel af bænkene findes i dag.
   
Som ved de fleste amfiteatre blev de senere brugt som stenbrud.  Men stadig et fantastisk bygningsværk. 
   
   
   
   
   
Vi er tilbage i Rovinj og har fundet en ny smal gade op mod kirken. Den går tæt på vandet, og der er små gyder ned mod vandet. Bemærk krydstogtskibet i baggrunden.
I alle gyder er der indrettet små butikker eller serveringssteder. 
   
Meget stejl nedgang til butikken og et skilt med advarsel om at passe på hovedet. Højden er under 150 cm.  Så er vi nede og kigger op mod gaden. 
   
Sådan ser der ud fra bunde af gyden.  Endnu en lille hyggelig gyde med butik og vandudsigt. 
   
Og der er også udsigt til krydstogtskibet, som ligger nogenlunde foran campingpladsen. Erik har vovet sig helt ud til vandkanten. 
   
En gyde der går opad.  Et lille kig ind i et hus med smal og meget stejl trappe. 
   
I dag cyklede vi gennem Rovinj og videre langs vandet, hvor vi i byens udkant blev mødt af et flot nyt område langs vandet.  Det hele kunstigt anlagt med promenade. 
   
Flotte anlagte bede.  Og sågar en flot strand-bar i forgrunden. 
   
Kunstige badestrande med mulighed for at leje liggestole.   
   
Virkelig flot anlagt.  Herovre lå også de lidt større og finere både. 
   
   
   
   
   
   
   
Vi kørte fra Campingpladsen kl. 8 og kørte mod Italien. Vi ville ikke køre via Karawanken tunnellen hjem, da vi forud kaos, hvis den stadig kun kunne forceres i én retning af gangen. Et valg vi ikke fortrød. Turen er meget skønnere og ukompliceret. Vi havde booket værelse på Gasthof Kessler i Thulba, hvortil vi efter 925 km kørsel ankom ved 19 tiden. 68 euro incl. morgenmad.
Spiste aftensmad i restauranten, hvor vi fik et fortrinligt måltid. 
   
Igen gode gedigne møbler...  ..og flot badeværelse. 
  Efter en god nattesøvn i absolutte rolige omgivelser, startede vi sidste del af turen ved halvni tiden og satte kursen mod Gistrup, hvor vi ankom ved 19 tiden efter ca. 900 km.

Vi tilbagelagde ialt 3.757 km på turen. Brugte 259 l. benzin, hvilket giver et forbrug på 14,5 km/l. Kørte i Mazda 3 2,0 2014.
 
Erik nyder udsigten fra altanen inden turen går hjemefter.   

                                   Til Camping                                             Til Toppen